Символический потенциал культуры
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2454Author:
Асламазишвили, Д.Н.
Aslamazishvili, Dina N.
Игнатов, Н.А.
Ignatov, Nikolay A.
Date:
2011-08Abstract:
The article represents the results of the investigation of the symbolic potential of culture. The crises
of culture are interpreted as transitional phases of culture and its symbolic system. A closer look at
the symbols and their application in various cultures brings elucidation of the spiritual in social life
through analyzing spiritual processes of culture transitions. Considering the spiritual and the symbolic
in their closest correlation helps clearly understand the rôle of symbols in culture transitions. In our
opinion, the cultural can be viewed upon as a social answer to a spiritual impulse and this response is
realized through symbolic forms.
Such cultural phenomena as an urgent need in symbolizing and emergent necessity in symbolization (the
process and its result) get clearer in the light of A.F.Losevs theory of symbol and K.Poppers world of
objective knowledge wherein symbols are embedded. Where, when and since symbolic systems created
by our progenitors, operate as an intermediary between man and nature, there, then and thats why the
symbols play a key role in creating and mastering the social relations. Moreover, symbols are inherent
in culture transitions. Our approach is to use symbolism as an investigative technique to study culture
parameters in their ranges. As a result, cultures (or rather their phases) should be typologically and
symbolically distinguished by their transformability, transparency, and transcendentality.
In the history of the European culture, spiritual processes of culture transitions may be exemplified
by its development from the Middle Ages towards New Age through Renaissance of the XIII-XVI
centuries. The baton of changing symbolic systems by the genii of the past was picked up by the
greatest luminaries of the new Renaissance philosophy and this same baton is still being handed on to
the following generations. В статье изложены результаты исследования символического потенциала культуры.
Кризисы культуры рассматриваются как переходные состояния культуры и ее символической
системы. Пристальное рассмотрение символов и их применения в различных культурах
дает возможность пролить свет на духовную жизнь общества с помощью анализа
духовных процессов культурных переходов. Изучение духовного и символического в их
тесной взаимосвязи помогает яснее понимать роль символов в культурных переходах. Мы
рассматриваем культурное как ответ общества на духовный импульс, и этот отклик
реализуется посредством символоформ.
Такие культурные явления, как настоятельная потребность в символизировании и возникшая
необходимость в символизации (процесс и его результаты) становятся более понятными
в свете теории символа А.Ф.Лосева и мира объективного знания К.Р.Поппера, в который
инкорпорированы символы.
Где, когда и поскольку символические системы, созданные нашими гениальными
предшественниками, работают в качестве посредников между человеком и природой, там,
тогда и постольку символы играют ключевую роль в создании и освоении общественных
отношений. Более того, символы являются внутренне присущими культурным переходам. Наш
подход заключается в использовании символизма в качестве исследовательской технологии
для изучения культурных параметров в их диапазонах. В результате культуры (точнее,
их состояния) следует типологически и символически различать по своей прозрачности,
способности к трансформации и выходу за свои собственные пределы.
В истории европейской культуры духовные процессы культурных переходов
экземплифицируются ее развитием от Средних веков через Возрождение XIII-XVI веков к
Новому времени. Эстафета смены символических систем гениями прошлого была подхвачена
величайшими светилами нововозрожденческой философии, и эта же эстафета сейчас
передается следующим поколениям.