Космология на перекрестке естественных и гуманитарных наук: возможна ли демаркация? Часть 2. Экспликация
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2358Автор:
Нестерук, А.В.
Nesteruk, Alexei V.
Дата:
2011-05Аннотация:
This is the second part of the paper on the problem of demarcation between the dimensions of natural
and the human sciences in contemporary cosmology. Here we explicate further the sense of some
cosmologys claims in the perspective of philosophical phenomenology. The observation that in
cosmology the subject of cosmological research and its object are inseparable is linked to such a
feature of cosmology as its untestability. We discuss the sense of reality assigned to cosmological theories
in the conditions of untestability and propose a hypothesis that theoretical cosmology operates along
the lines of principles related to coherence of epistemic justification of its theories. Correspondingly
the sense of reality changes by making an inseparable link between humanity and the sense of the
universe more explicit. Finally the paper explicates in detail the sense of the interplay between natural
and human sciences dimensions in cosmology by appealing to a sort of calm in promoting of a definite
ontological commitment in cosmology. It appeals to a dispassionate phenomenological description of
the universe as it discloses itself in the natural attitude, in the language of causes on the one hand and
in the language of intentional immanence through communion on the other hand. Hence the conclusion
is made that the objective of a philosophical insight in cosmology, is not to find a unified language for
understanding the universe, but rather to realise that in our approach to its totality, always initiated
in the life-world, we progress by the various ways given to humanity. The reality of the universe then
is much more than is met by the discursive mind, it forms a mysterious sense of identity, which is
intuited, but never completely grasped by the mind: it bedazzles us, while constituting our own sense
of identity to the extent that we cannot circumscribe the universe in the rubrics of thought. The I of
a cosmologist is constituted exactly to the extent this I cannot comprehend the universe. Это вторая часть статьи по проблеме демаркации естественных и гуманитарных наук в
современной космологии. В этой части мы эксплицируем далее смысл неких положений
космологии, предпринимая феноменологический анализ. В частности, мы подробно анализируем
смысл того факта, что современная космология функционирует в условиях непроверяемости
ее теорий. Мы предлагаем гипотезу о том, что де факто современная космология работает
в такой эпистемологической парадигме, которая не присуща естествознанию, а именно в
парадигме так называемой когерентности объяснения, не требующей ссылок на эмпирический
опыт и вырабатывающей критерий истинности теорий и смысл соответствующих им
реальностей на основе группового, профессионального соглашения. Соответственно это
усиливает наш аргумент в пользу того, что реальность того, что называется вселенной,
то есть ее конструкт, еще больше зависит от структур человеческой субъективности,
привнося в теорию элемент гуманитарных наук, а именно построение реальности не на
основе физической каузальности, а на основе интенциональных актов сознания. Статья
предлагает отказаться от претензий определенной онтологической установки в отношении
конструктов космологии и взамен проводить беспристрастный феноменологический анализ,
выявляющий взаимодействие каузальности и интенциональности в смыслополагающих актах.
Соответственно задачей философского осмысления космологии становится не построение
некого унифицированного языка описания, а равноправное включение различных методов
описания вселенной в общую картину жизненного мира. Реальность вселенной оказывается при этом гораздо шире, чем любая конечная модель ее «идентичности». Вселенная являет
себя человеческому сознанию с такой силой, что последнее не способно конституировать
ее. Наоборот, сама вселенная формирует структуры субъективности точно в той мере, в
которой эго исследователя не способно ее понять.