Nenets Children’s Literature: the History and Specificity
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/21629Автор:
Sertakova, Ekaterina A.
Сертакова, Е.А.
Дата:
2016-09Аннотация:
This article was written as part of the grant named Creating a Corpus of Texts for Children in Their Native Languages (Evenki, Nenets, Dolgan, Nganasan) as a Way of the Unique Preservation of the Indigenous Peoples of Krasnoyarsk Krai, and is devoted to the study of Nenets children’s literature. The theoretical part of the article is the rationale for this study. This part determines the object of the study, the purpose and objectives, methodology and directly the source base. The practical part of the work carries out a historiographical review of the study and classification of the Nenets folklore, where the genre of fairy tale takes one of the key places, the specificity of fairy stories, names, acting heroes of fairy tales is revealed, the analysis of such representatives of the children’s literature of the northern Nenets people as Boy Susui, Three Shamans, and others, is done. Based on the material of the analysis of the Nenets fairy tale’s samples, the article determines the specificity of Nenets children’s literature and reveals its educational potential Статья написана в рамках гранта «Создание корпуса текстов для детей на родных языках (эвенкийский, ненецкий, долганский, нганасанский) как способ уникального сохранения КМНС Красноярского края» и посвящена изучению ненецкой литературы для детей. Теоретическая часть статьи представляет собой обоснование необходимости проведения данного исследования. В данной части определены предмет исследования, цель и задачи, методология и непосредственно источниковая база. В практической части работы проводится историографический обзор изучения и классификации ненецкого фольклора, где одно из ключевых мест занимает жанр «сказка», выявляется специфика сказочных сюжетов, названий, действующих героев сказок, проводится анализ таких репрезентантов детской литературы северного народа ненцы, как «Мальчик Сусуй», «Три шамана» и т.д. На материале анализа образцов ненецкой сказки выявляется специфика ненецкой детской литературы, вскрывается ее образовательный потенциал