“Requiem” by Giuseppe Verdi and Alessandro Manzoni’s novel “The Betrothed”: Figurative and Dramatic Parallels
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20526Author:
Sapsuev, Andrey Iu.
Voitkevich, Svetlana G.
Сапсуев, А.Ю.
Войткевич, С.Г.
Date:
2016-08Abstract:
The paper is devoted to one of the most famous works by Giuseppe Verdi – “Requiem”. The author traces the history of its creation, associated with the death of Alessandro Manzoni, the renowned writer of Risorgimento era, whose novel “The Betrothed” became a milestone in the history of Italian literature and made a huge impression on young G. Verdi. In this connection, the authors of the paper for the first time ever in Russian musicology put forward and justify the idea that the Manzoni’s novel images are close to the Verdi’s requiem mass, by presenting analytical observations of literary and musical works. Dramatic composition of the novel and Requiem is based on the interaction of several image lines: lyrical-psychological, heroic-patriotic and religious. In addition, the historical parallels are found between the time of the novel, and the era when “the maestro of Italian revolution” lived. The authors also explained the reasons for which in the 19th century it became possible for the related arts to penetrate into the spiritual composition Статья посвящена одному из известнейших произведений Джузеппе Верди «Реквием». Прослеживается история его создания, связанная со смертью писателя эпохи Рисорджименто Алессандро Мандзони, чей роман «Обрученные» стал важной вехой в истории развития итальянской литературы и произвел на молодого Верди огромное впечатление. В связи с этим авторы статьи впервые в отечественном музыкознании выдвигают и обосновывают идею об образной близости романа Мандзони и заупокойной мессы Верди, излагая аналитические наблюдения над литературным и музыкальным произведениями. Драматургия романа и «Реквиема» основывается на взаимодействии нескольких образных сфер: лирико-психологической, героико-патриотической и религиозной. Кроме того, обнаруживаются исторические параллели между временем действия в романе и эпохой, когда жил «маэстро итальянской революции»; объясняются причины, по которым в XIX веке стало возможным проникновение в духовный жанр закономерностей смежных видов искусств