To Hear Ergo To See, or On the Acoustic Specificity of the Ceremonial Performances of Amur Peoples
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20330Author:
Kryzhanovskaia, Iana S.
Крыжановская, Я.С.
Date:
2016-06Abstract:
The present article presents the analyses acoustic components of traditional culture of the peoples
living in the South of the Far East Region. Recognizing the significance of “ceremonial performance
text” as a compound system of choreog-raphy, stage design and acoustic component, the author
emphasizes the performance basis of the ritual syncretism. The author demonstrates that the roots of
the Amur acoustic world perception should be sought for in the system of visual, emotional and sensual,
kinetic components associated with the imitation nature of the Amur ceremonial performances. The
research develops the idea that due to syncretic consciousness, the acoustic layer of Amur rituals
did not just provide the audience with some audial impressions, but also translated them into visual,
thereby proving the audiovisual unity of a tribal man’s consciousness Статья посвящена анализу акустической составляющей в традиционной культуре этносов
юга Дальнего Востока. Признавая значимость «обрядово-зрелищного текста» как сложной
системы хореографического, сценографического и акустического начал, автор акцентирует
зрелищную основу обрядового синкретизма. Показано, что истоки амурского звукового
мировосприятия следует искать в комплексе зрительных, эмоционально-чувственных,
кинетических проявлений, связанных с имитационной сферой в амурских обрядовых зрелищах.
Развивается мысль о том, что благодаря синкретическому сознанию акустический ряд
амурских обрядов давал не только звуковые впечатления, но и переводил их в зрительные,
демонстрируя аудиовизуальное единство сознания племенного человека