Conceptualization of the Fear of Non-Being in the Book About War “My Lieutenant” by Daniil Granin (on Actualization of Universal Binary Oppositions)
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20267Автор:
Polekhina, Maya M.
Полехина, М.М.
Дата:
2016-05Аннотация:
The concept of war represented in the composition of D. Granin’s book, introduces a number of
universal binary oppositions. The most significant ones are war and peace, good and evil, life and
death, being and non-being. The war is considered as a monstrous crime against humanity destroying
human in a human being. Substantiality conflict reveals the deep opposition of the individual and
the state system. The concept of war is associated in Granin’s book with the comprehension of some
existential problems. The author explores the fear of non-being as a state in which a person is aware
of the possibility of his non-existence, a state of something absorbing and disembodying human in a
human being. The origin of the fear of non-being is not in the transient nature of everything, but in the
awareness of the inevitability of his own death, understanding his own mortality, his eschatology. At
war, death is always just around the corner. It changes the perception of the world, shows the fragility
of human life, makes one feel and appreciate every moment, and at the same time devalues life as
an act of existence. The fear of death at war becomes all-consuming, raising the questions of human
behaviour in the face of death. Every time a human being faces death, he behaves in a different way,
but according to Granin, the fear of non-being defines human identity and his willingness to meet
eternity. Taking away a human life like an arbiter is a point of no return to the inner self. Those who
have experienced the fear of non-being, those who have been on the edge of life and death, cannot
return to their former inner world, they become aliens in it, doomed for eternal wandering in another
reality. According to Granin, overcoming the fear of non-being leads to the awareness of the world’s
and human eternity, to the faith in the creation of the world, to the eternal life and God’s infinite
mercy Концепт «война», репрезентируясь в художественной структуре книги Даниила Гранина,
актуализирует целый ряд универсальных бинарных оппозиций, наиболее значимыми среди
которых оказываются война – мир, добро – зло, жизнь – смерть, бытие – не-бытие. Война
рассматривается как чудовищное преступление против человечества, уничтожающее
в человеке человека. Субстанциальный конфликт вскрывает глубинное противостояние
личности и государственной системы. Концепт «война» сопряжен в книге Гранина с
осмыслением целого ряда экзистенциальных проблем. Страх не-бытия художественно
исследуется писателем как состояние, в котором человек осознает возможность своего
небытия, нечто поглощающее и развоплощающее человека в человеке. Страх не-бытия
порождается не мыслью о том, что все имеет преходящий характер, а осознанием
неизбежности собственной гибели, это переживаемая человеком его собственная
конечность, его эсхатология. Смерть, которая на войне всегда рядом, изменяет
представление героев о мире, показывает хрупкость человеческой жизни, заставляет по-
особенному ощущать каждое ее мгновение и одновременно обесценивает жизнь как акт
существования. Ощущение страха смерти на войне обретает всепоглощающий характер,
поэтому так остро встает вопрос о поведении человека перед лицом смерти. Каждый факт
столкновения человека со смертью порождает разные реакции, но страх не-бытия, его мера
или его отсутствие являются, по Гранину, маркером индивидуальности. Посягательство на
жизнь другого, когда человек выступает в роли вершителя чужой судьбы, является рубежом,
точкой невозвращения к себе прежнему. Познавшие страх не-бытия, переступившие грань
между жизнью и смертью, не могут вернуться в свой прежний мир, остаются чужими в
нем, вечными странниками другой реальности. Преодоление страха не-бытия, по Гранину,
сопряжено с осознанием бесконечности мира и человека, верой в творение мира, вечную
жизнь, любовь и беспредельную милость Бога