Artistic Interpretation of Amphitryon Story in Dramas By J. Giraudoux and P. Hacks
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20254Автор:
Nipa, Tatiana S.
Biktimirov, Vladislav E.
Нипа, Т.С.
Биктимиров, В.Э.
Дата:
2016-05Аннотация:
The present article studies the peculiarities of artistic perception of the classical story of Amphitryon in
plays by J. Giraudoux and P. Hacks. The myth of this Theban commander has been interpreted plenty
of times (by Plautus, Molière, Dryden, Kleist, Giraudoux, Kaiser, Hacks) during the development
of foreign literature. In different epochs, this motif attracted authors with more than just dynamic
intrigue and the comic twins situation, but also with the opportunities it provides to raise some
general philosophic and ontological issues. In the 20th century remarkable for the intensive technical
development and powerful social and political cataclysms, the writers of the new generation turned to
the old story again. The comparative analysis of dramas by Giraudoux and Hacks is a way to reveal
similarities and differences in the perception of the mythological material explained both by the time
when the dramas were written and by the peculiarities of the world outlook and aesthetical principles
of the given authors В статье рассматриваются особенности художественной рецепции классического сюжета
об Амфитрионе в пьесах Ж. Жироду и П. Хакса. Миф о фиванском полководце получил
огромное количество интерпретаций (Плавт, Мольер, Драйден, Клейст, Жироду, Кайзер,
Хакс) на протяжении всего развития зарубежной литературы. В разные эпохи данный
сюжет привлекал внимание авторов не только динамичной интригой и комической ситуацией
с двойниками, но и возможностью для постановки общефилософских и бытийных проблем.
В ХХ веке, ознаменованном интенсивным техническим развитием и мощными социально-
политическими катаклизмами, новое поколение писателей вновь обращается к многовековому
сюжету. Сопоставительный анализ драм Жироду и Хакса позволяет выявить сходство и
различие в рецепции мифологического материала, обусловленные как временем создания
произведений, так и своеобразием мировоззрения и эстетических принципов авторов