Trans-humanism as an Anthropological Problem
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20160Автор:
Aksenov, Igor V.
Аксёнов, И.В.
Дата:
2016-03Аннотация:
What is the individual? From the scientific point of view, the individual is a material object – a
body. In Christian anthropology the individual is a created being, he is a material object – a
body, and he is a person – subject, transcending the material world of objects at the same time.
Philosophy gives different definitions of individual but in the mid-twentieth century the rejection
of the human being, as a subject and as an existing being, was openly proclaimed for the first time
by structuralism – the founder of trans-humanism. The aim of the philosophical concept of transhumanism
is to liberate the human race from the inherent biological limitations. Modern scientific
and technological progress with its opportunity to reformat the human nature almost reached
this concept. The science came the most closely to the real opportunity of changing of the human
nature in the area of application of modern biomedical technologies that today allow us not only
to provide medical assistance in overcoming diseases and relieving suffering, but also directly
control the human life from its beginning to its end. For example, modern assisted reproductive
technologies in fact substitute the natural processes of child-bearing and are connected with
different manipulations with a future life of an individual. Such anthropogenetic perspectives
generate a range of social, ethical and theological issues. The same technological aspirations
which are giving the chance to the person to influence on the world, reduce the person to the status
of object which can be designed and generated at will; the concept of mind as machine is the same
concept which allows us to imagine possibility to alter ourselves, and at the same time it interferes
with that we fulfilled these new duties. So there is the question: could the ideas of trans-humanism
turn out to be direct dehumanization of life? Что есть человек? Наука рассматривает человека как материальный объект – тело.
В христианской антропологии человек – это сотворенное существо, одновременно и
объект – тело, и личность – субъект, трансцендентный миру объектов. Философия
по-разному определяет человека, но в середине XX века впервые отказ от человека как
субъекта и как сущего провозгласил структурализм, родоначальник трансгуманизма.
Философская концепция трансгуманизма ставит своей целью освобождение человека
от присущих ему биологических ограничений. Современный научно-технический прогресс
с его возможностью переформатирования человека вплотную приблизился к этой
концепции. Наиболее близко к реальной возможности изменения человеческой природы
наука подошла в области применения биомедицинских технологий, которые уже сегодня
позволяют не только оказывать врачебную помощь в преодолении болезней и облегчении
страданий, но и непосредственно управлять самой жизнью человека от её начала и до
её завершения. Например, современные вспомогательные репродуктивные технологии
фактически подменяют естественные процессы деторождения различными технологиями
и сопряжены с различными манипуляциями в отношении будущей человеческой жизни.
Такие антропогенетические перспективы порождают целый ряд социальных, этических
и богословских вопросов. Одни и те же технологические устремления, дающие человеку
возможность воздействовать на мир, сводят человека до статуса объекта, который
может быть спроектирован и сформирован по желанию; концепция разума как машины
является той же самой концепцией, которая позволяет нам воображать возможность
переделать нас самих, и в то же самое время она препятствует тому, чтобы мы, потеряв
свою субъектность, могли этого достичь. Возникает вопрос: не обернутся ли идеи
трансгуманизма откровенной дегуманизацией жизни?