Показать сокращенную информацию
Accidents of the Regional Education in the Sphere of Culture and Arts of the Contemporary Russia
Автор | Irkhen, Irina I. | en |
Автор | Ирхен, И.И. | ru_RU |
Дата внесения | 2016-03-01T06:02:39Z | |
Дата, когда ресурс стал доступен | 2016-03-01T06:02:39Z | |
Дата публикации | 2016-02 | |
URI (для ссылок/цитирований) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20098 | |
Аннотация | The subject of the present research is comprised by the regional processes in sphere of culture and arts through the prism of personality. On the material of the applied sociological study by the author in eight subjects of the Russian Federation we have singled out image-bearing accidents of regional education in the sphere of culture and arts, not connected with its essence, but springing up under an influence of globalization realia: e.g. subjective hedonization of education; career-and-position life strategy, parallel to ousting of the spiritual component into the background of the professional existence; domination of the ethnic factor as the basis of relations in poly-ethnic regions; strongly evident critical phenomena in the period of mastering a profession; low degree of accepting a profession as a form self-realization of personality; the loss of significance of the professional life activity. The research used the methods of analysis and synthesis, of grouping the data, factor analysis, field socio-cultural research. The scientific novelty of the research is associated with singling out of the development trends of regional education in the sphere of culture and arts in the conditions of the global “challenges”, which increase possibilities of its multi-aspect optimization. The article has proved a provision about an expansion of practically oriented functional framework of education in the field of culture and arts, granting the creative youth a basis for the public, communicative activity. The general picture of the educational process in the field culture and arts forms a complicated vector reality having its own specific features in each region, which are determined by the economic status of the territory, its geographical position, uniqueness of the resident ethnoses, the extent of development of the educational system. The idea of a transformation of internal, spiritual senses of man towards the external consumer interests and a possibility of their restoration through the system of education and training the cadres is prospective for practical usage | en |
Аннотация | Предмет исследования – региональные образовательные процессы сферы культуры и искусства сквозь призму личности. На материале авторского прикладного социологического исследования в восьми субъектах Федерации выделены значимые образные акциденты регионального образования в сфере культуры и искусства, не связанные с его сущностью, но возникшие под воздействием глобализационных реалий: субъективная гедонизация образования; карьерно-должностная жизненная стратегия с вытеснением духовной составляющей на второй план из профессионального бытия; доминирование этнического фактора как основы взаимоотношений в полиэтнических регионах; ярко выраженные кризисные явления в период освоения профессии; невысокая степень принятия профессии как формы самореализации личности; утрата смыслов профессиональной жизнедеятельности. В исследовании применялись методы анализа и синтеза, группировки данных, факторного анализа, полевые социокультурные исследования. Научная новизна исследования связана с выявлением трендов развития регионального образования в сфере культуры и искусства в условиях глобальных «вызовов», которые увеличивают возможности его многоаспектной оптимизации. Доказано положение о расширении практико-ориентированных функциональных рамок образования в сфере культуры и искусства, обеспечивающего творческой молодежи базу для общественной, коммуникативной деятельности. Общая картина образовательного процесса сферы культуры и искусства образует сложную векторную реальность, которая в каждом регионе имеет свою спецификацию, детерминированную экономическим статусом территории, ее расположением, самобытностью проживающих этносов, развитостью образовательной системы. Идея о трансформации внутренних, духовных смыслов человека в сторону внешних, потребительских интересов и возможности их восстановления через систему образования и подготовку кадров перспективна для использования в практике | ru_RU |
Язык | en | en |
Издатель | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University. | en |
Является частью серии | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2016 9 (2) | en |
Тема | culture | en |
Тема | education | en |
Тема | educational process in the field culture and arts | en |
Тема | educational accents | en |
Тема | Russian regions | en |
Тема | культура | ru_RU |
Тема | образование | ru_RU |
Тема | образовательный процесс в сфере культуры и искусства | ru_RU |
Тема | образовательные акценты | ru_RU |
Тема | российские регионы | ru_RU |
Название | Accidents of the Regional Education in the Sphere of Culture and Arts of the Contemporary Russia | en |
Альтернативное название | Акциденты регионального образования в сфере культуры и искусства современной России | ru_RU |
Тип | Journal Article | |
Тип | Published Journal Article | |
Контакты автора | Irkhen, Irina I.:Vaganova Ballet Academy 2 Rossi Str., St. Petersburg, 191023, Russia; E-mail: irkhen67@gmail.com | en |
Контакты автора | Ирхен, И.И.:Академия Русского балета имени А.Я. Вагановой Россия, 191023, Санкт-Петербург, ул. Зодчего Росси, 2 | ru_RU |
Страницы | 481-490 |