Author | Irkhen, Irina I. | en |
Author | Ирхен, И.И. | ru_RU |
Accessioned Date | 2016-03-01T06:02:39Z | |
Available Date | 2016-03-01T06:02:39Z | |
Issued Date | 2016-02 | |
URI (for links/citations) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20098 | |
Abstract | The subject of the present research is comprised by the regional processes in sphere of culture and
arts through the prism of personality. On the material of the applied sociological study by the author
in eight subjects of the Russian Federation we have singled out image-bearing accidents of regional
education in the sphere of culture and arts, not connected with its essence, but springing up under
an influence of globalization realia: e.g. subjective hedonization of education; career-and-position
life strategy, parallel to ousting of the spiritual component into the background of the professional
existence; domination of the ethnic factor as the basis of relations in poly-ethnic regions; strongly
evident critical phenomena in the period of mastering a profession; low degree of accepting a
profession as a form self-realization of personality; the loss of significance of the professional life
activity. The research used the methods of analysis and synthesis, of grouping the data, factor
analysis, field socio-cultural research. The scientific novelty of the research is associated with
singling out of the development trends of regional education in the sphere of culture and arts in the
conditions of the global “challenges”, which increase possibilities of its multi-aspect optimization.
The article has proved a provision about an expansion of practically oriented functional framework
of education in the field of culture and arts, granting the creative youth a basis for the public,
communicative activity. The general picture of the educational process in the field culture and
arts forms a complicated vector reality having its own specific features in each region, which are
determined by the economic status of the territory, its geographical position, uniqueness of the
resident ethnoses, the extent of development of the educational system. The idea of a transformation
of internal, spiritual senses of man towards the external consumer interests and a possibility of their
restoration through the system of education and training the cadres is prospective for practical
usage | en |
Abstract | Предмет исследования – региональные образовательные процессы сферы культуры
и искусства сквозь призму личности. На материале авторского прикладного
социологического исследования в восьми субъектах Федерации выделены значимые
образные акциденты регионального образования в сфере культуры и искусства, не
связанные с его сущностью, но возникшие под воздействием глобализационных реалий:
субъективная гедонизация образования; карьерно-должностная жизненная стратегия
с вытеснением духовной составляющей на второй план из профессионального бытия;
доминирование этнического фактора как основы взаимоотношений в полиэтнических
регионах; ярко выраженные кризисные явления в период освоения профессии; невысокая
степень принятия профессии как формы самореализации личности; утрата смыслов
профессиональной жизнедеятельности. В исследовании применялись методы анализа и
синтеза, группировки данных, факторного анализа, полевые социокультурные исследования.
Научная новизна исследования связана с выявлением трендов развития регионального
образования в сфере культуры и искусства в условиях глобальных «вызовов», которые
увеличивают возможности его многоаспектной оптимизации. Доказано положение о
расширении практико-ориентированных функциональных рамок образования в сфере
культуры и искусства, обеспечивающего творческой молодежи базу для общественной,
коммуникативной деятельности. Общая картина образовательного процесса сферы
культуры и искусства образует сложную векторную реальность, которая в каждом регионе
имеет свою спецификацию, детерминированную экономическим статусом территории, ее
расположением, самобытностью проживающих этносов, развитостью образовательной
системы. Идея о трансформации внутренних, духовных смыслов человека в сторону
внешних, потребительских интересов и возможности их восстановления через систему
образования и подготовку кадров перспективна для использования в практике | ru_RU |
Language | en | en |
Publisher | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University. | en |
Is part of series | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2016 9 (2) | en |
Subject | culture | en |
Subject | education | en |
Subject | educational process in the field culture and arts | en |
Subject | educational accents | en |
Subject | Russian regions | en |
Subject | культура | ru_RU |
Subject | образование | ru_RU |
Subject | образовательный процесс в сфере культуры и искусства | ru_RU |
Subject | образовательные акценты | ru_RU |
Subject | российские регионы | ru_RU |
Title | Accidents of the Regional Education in the Sphere of Culture and Arts of the Contemporary Russia | en |
Alternative Title | Акциденты регионального образования в сфере культуры и искусства современной России | ru_RU |
Type | Journal Article | |
Type | Published Journal Article | |
Contacts | Irkhen, Irina I.:Vaganova Ballet Academy
2 Rossi Str., St. Petersburg, 191023, Russia; E-mail: irkhen67@gmail.com | en |
Contacts | Ирхен, И.И.:Академия Русского балета имени А.Я. Вагановой
Россия, 191023, Санкт-Петербург, ул. Зодчего Росси, 2 | ru_RU |
Pages | 481-490 | |