Waltz Themes in String Quartets by D. Shostakovich: Semantic Aspect
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20019Автор:
Osipenko, Olesia A.
Осипенко, О.А.
Дата:
2016-01Аннотация:
Genre is an essential source of musical semantics. The reliance upon the melodic and rhythmic
expressions of some popular genres, composing the reality of Shostakovich’s contemporary music
environment, is quite evident in the composer’s musical language. The analysis of the composer’s
methods of work with the song and dance genre models, specific actualization of the typical features
of such primary genres help the researchers understand the specificity of his composition world. The
present article discusses the themes of quartets by D. Shostakovich originating from the genre of
waltz Жанр – важнейший источник музыкальной семантики. В музыкальном языке
Д.Д. Шостаковича весьма ощутима опора на мелодические и ритмические обороты
популярных массово-бытовых жанров, составляющих реалии музыкальной среды его
времени. Анализ способов работы композитора с песенно-танцевальными жанровыми
моделями, особого претворения характерных признаков первичных жанров позволяет
приблизиться к пониманию специфики художественного мира его музыкальных
произведений. В данной статье рассматриваются темы квартетов Д.Д. Шостаковича,
жанровым истоком которых выступает вальс