G. Verdi’s “La Traviata”: History of Creation, First Productions and Stage Interpretation of the Character of Violetta
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20013Автор:
Baranova, Vera P.
Voitkevich, Svetlana G.
Баранова, В.П.
Войткевич, С.Г.
Дата:
2016-01Аннотация:
The article dedicated to one of the most famous operas of the world repertoire – “La Traviata” by G.
Verdi, was written by an opera singer who has been singing Violetta’s part on the stages of Russia
and the world for more than 20 years, and a musicologist – a specialist in the field of operatic drama.
The authors synthesize a historical approach with a practical one, cover cultural and biographical
contexts of creation of the opera, explain the reasons for choosing a relevant and highly courageous
story for the Verdi’s opera times, and set out observations of the figurative-dramaturgical specificity
of the work. The authors study the attitude of the composer to the current state of the Italian theatre
and the reasons that prompted him to turn to the story of the drama by Alexandre Dumas. In the course
of discussions, G. Verdi’s letters, research works in the field of cultural studies and musicology are
presented as arguments. The authors also note peculiarities of the interpretation of the title role of the
opera “La Traviata” played by Maria Callas and Anna Netrebko, whose interpretations were justified,
masterfully crafted and brilliantly realized. The article accentuates the main vocal and dramatic
complexity of interpretation of the character of Violetta and ways to overcome it Статья, посвященная одной из самых известных опер мирового репертуара «Травиате»
Дж. Верди, написана оперной певицей, более 20 лет исполняющей партию Виолетты на
сценах России и мира, и музыковедом – специалистом в области оперной драматургии.
Авторы синтезируют исторический подход с практическим, освещают культурологический
и биографический контексты создания оперы, объясняют причины выбора актуального
и чрезвычайно смелого сюжета для оперной сцены времен Верди, а также излагают
наблюдения над образно-драматургической спецификой произведения. Рассматривается
отношение композитора к современному состоянию итальянского театра и причины,
побудившие его обратиться к сюжету драмы А. Дюма. В ходе рассуждений в качестве
аргументов привлекаются письма Дж. Верди, исследования в области культурологии
и музыковедения. Отмечаются особенности интерпретации заглавной партии оперы
«Травиата» Марией Каллас и Анной Нетребко, чья трактовка представляется оправданной,
мастерски продуманной и блестяще реализованной. Акцентируются основные сложности
вокального и драматического воплощения образа Виолетты и пути их преодоления