Imaginary World as A Subject of “Eranos” Intellectual Group’s Research in the 30 – 80s of the XX Century
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20011Автор:
Kolesnik, Maria A.
Колесник, М.А.
Дата:
2016-01Аннотация:
The article reviews the main ideas and research issues of the scholars of “Eranos” group. It is based
on the works of the scholars who worked on the issues of “imagination” as well as the works of the
founders of this research field. These are Marie-Louise von Franz, Henri Corbin, Joseph Campbell and
Herbert Read. Some research works serve the example of the development of the theory of imagination
in the context of psychoanalysis, religious studies, comparative mythology and art history. “Eranos”
group was introduced as an alternative to positivism and neo-positivism in humanities and social
studies. According to “Eranos” group scholars, the archaic social institutions (primarily myths,
religious signs and symbols) are universal and exist in social structures in their new image.
The main ideologist of “Eranos” was Carl Gustav Jung who studied the patterns of the collective
unconscious, manifested in myths and religious symbols. Sociology of imagination develops in the
second half of the XX century. It is based on the idea of universal social imaginary worlds that
predetermine irrational mass social acts, violating rational social structures.
Methodological value of social research of collective imaginary worlds is topical for modern Russia,
where they search for the ways of the country’s modernization and analyze the causes of countermodernization,
neo-conservative social revolution characteristic of the second decade of the XXI
century Статья посвящена обзору основных идей и проблематики исследований ученых, входивших
в кружок «Эранос». В качестве репрезентативных выбраны труды тех ученых, которые
занимались проблемами изучения «воображения», основоположников данного направления
исследований: Марии-Луизы фон Франц, Анри Корбена, Джозефа Кэмпбелла и Герберта Рида.
На примере некоторых научных трудов представлена разработка теории воображения в
контексте психанализа, религиоведения, сравнительной мифологии и искусствоведения.
Группа «Эранос» выступила как альтернатива позитивизму и неопозитивизму в
гуманитарных и социальных исследованиях. Ученые – участники группы «Эранос» –
полагают, что архаические социальные институты, прежде всего, миф, религиозные знаки
и символы, являются универсальными и существуют в современных социальных структурах
в новом облике.
Главным идеологом «Эранос» был Карл-Густав Юнг, который исследовал структуры
коллективного бессознательного, проявленные в мифах и религиозных символах. Во
второй половине XX века возникает социология воображения, которая базируется на
идее универсальных социальных воображаемых миров, предопределяющих нерациональные
массовые социальные действиия, нарушающие рациональные социальные структуры.
Методологическое значение социальных исследований коллективных воображаемых
миров актуально для современной России, где ищутся способы модернизации страны и
анализируются причины контрмодернизации, неоконсервативной социальной революции,
характерной для второго десятилетия XXI века