New Directions in Russian Orthodox Church Architecture at the beginning of the Twentieth Century
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20007Автор:
Brumfield, William Craft
Брумфильд, У.К.
Дата:
2016-01Аннотация:
At the beginning of the 20th century certain influential voices in Russian architecture began to question
the highly ornamental approach to church design that had reigned during the latter half of the 19th
century. In the opinion of these architect-critics, the so-called Ostankinshchina style (named after
the late 17th-century Church of the Trinity at Ostankino) seemed to deform the aesthetic purity of
medieval Russian church architecture, even as it lessened the spiritual meaning of the church itself.
In response, a number of architects, such as Aleksei Shchusev and Vladimir Pokrovskii, explored new
paths in church design by combining a study of early medieval Russian forms with new technological
methods В начале ХХ века некоторые влиятельные знатоки русской архитектуры начали
сомневаться в высшей степени декоративного подхода при проектировании церквей,
который царил во второй половине XIX века. По мнению этих архитектурных критиков,
так называемая «Останкинщина» (названная в честь Церкви Святой Троицы, построенной
в конце XVII века в Останкино) нарушила эстетическую чистоту средневековой русской
церковной архитектуры и даже уменьшила духовный смысл самой церкви. В этой связи
группа архитекторов, включая Алексея Щусева и Владимира Покровского, изучила новые
тенденции в проектировании церквей, совмещая изучение ранних средневековых русских
архитектурных форм с новыми технологическими методами