Participation in Extracurricular Activities and Development of Personal and Interpersonal Skills in Adolescents
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19891Author:
Ivaniushina, Valeria A.
Zapletina, Oksana O.
Иванюшина, В.А.
Заплетина, О.О.
Date:
2015-11Abstract:
In this study, we analyze self-reported development experience of adolescents involved in various
extracurricular activities. We surveyed a large number of students (9th grade) across several regions of
the Russian Federation: St. Petersburg and the Leningrad region, Tomsk and Tomsk region, and Pskov.
The total number of respondents was 3367. The self-assessment of skills and competencies we used a
recently developed YES instrument (Hansen, Larson, 2005). We surveyed the students involved into a
range of organized, adult-let extracurricular activities (in hobby groups, sports teams and clubs), and
analyzed the obtained data using the method of multiple regression. We have established a connection
between specific types of activities and the development of specific personal and interpersonal skills:
adolescents involved in individual sports and martial arts believe that these activities help them to
develop time management skills and goal setting; development of teamwork skills occurs for any sports
and performing activities (dance, theater, etc.); these occupations also help them to acquire the social
capital. Individual sports and martial arts offer the most favorable setting for development of most of
skills and competencies. At the same time, any types of activities (participation in various sports, fine
arts, or academic clubs) assist the youth in building their identities. While all types of extracurricular
activities have a positive impact on the development of personality and interpersonal skills, each type
of activity can be characterized by its own unique profile В настоящем исследовании анализируется субъективный опыт развития подростков,
вовлеченных в различную внеурочную деятельность. В опросе приняли участие большое
количество учеников (9 класс) в нескольких регионах Российской федерации: г. Санкт-
Петербурге и Ленинградской области, г. Томске и Томской области и в г. Пскове. Общее
количество респондентов – 3367. Для оценки учащимися своих навыков и компетенций
использовался недавно разработанный инструмент YES (Hansen, Larson, 2005). В рамках
настоящего исследования проводился опрос школьников, вовлеченных в различные виды
внеклассной деятельности, организованной и проводимой взрослыми (группы по интересам,
спортивные команды или клубы). Также был проведен анализ полученных данных методом
множественной регрессии. Удалось выявить взаимосвязь межу отдельными видами
деятельности и развитием определенных личностных и межличностных навыков:
подростки, занимающиеся индивидуальными видами спорта или боевыми искусствами,
считают, что данные виды спорта помогают им в развитии навыков тайм-менеджмента
и постановки целей; навыки командной работы развиваются в результате занятий
любыми видами спорта или постановочной деятельности (танцы, театр и т.д.); такой
род занятий так же позволяет приобрести социальный капитал. Индивидуальные виды
спорта и боевые искусства позволяют развивать большинство навыков и компетенций. В
то же время любой вид деятельности (любые виды спорта, изобразительное искусство или
академические клубы) помогает молодежи работать над своей личностью. Хотя все виды
внеурочной деятельности положительно влияют на развитие личности и межличностных
навыков, каждый вид деятельности обладает своими собственными уникальными
характеристиками