Religious Identity in a Christian Context: Types, Markers and Research Problems
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19806Автор:
Rybkina, Irina V.
Рыбкина, И.В.
Дата:
2015-09Аннотация:
The article describes the specifics of Religious Identity in a Christian Context. When analyzing such
complex phenomenon as religious identity, it should be noted that it cannot be classified according
to only one type of typology. Such classification may narrow an understanding of the subject matter.
At least three types of religious identity shall be considered: a religious identity itself in its broadest
sense, a confessional identity and an institutional identity. Each of these identities reveals different
sides of religious consciousness, starting from a belief in the supernatural and ending with a particular
type of world-view which implies everyday religious practices and inclusion in the church community.
All these types have their own identification markers and a researcher can choose them in accordance
with a particular research context. Both opposing approaches- to consider the respondents as
orthodox Christians according to their self-identification or to study everyday religious practices of
the respondents in detail- are equally unsuitable. Furthermore, the number of typological criteria can
be reduced by using the Western theological grounds for identifying the believers. Unlike the Eastern
Orthodoxy, Catholic practices include the believer’s obligation to fulfill certain actions prescribed by
the Commandments of the Church. It makes the connection between the religious beliefs of Catholics
and practicing of such beliefs in everyday life obvious. If catholic criteria are used for identifying
Orthodox Christians, it will help to reveal such identity more precisely and make the connection
between a particular world-view and its everyday practice more clear В статье рассматривается религиозная идентичность в её христианском проявлении.
Многоаспектность данного феномена не позволяет свести его к одной типологии,
поскольку это будет означать редуцирование предмета. Следует учитывать минимум три
разновидности такой идентичности: религиозная в широком смысле, конфессиональная
и институциональная. Каждая отражает разные грани религиозного сознания: от
простой веры в сверхъестественное до особого типа мировоззрения, подразумевающего
специфическую повседневную практику с плотным включением в церковные институты.
Им соответствуют разные идентификационные маркеры, которые исследователь
выбирает в зависимости от контекста изучения. Две полярные позиции – от приверженцев
считать православных верующих по их самоидентификации до апологетов подробного
детального изучения повседневной религиозной практики опрошенных – одинаково
неудобны для практиков. При этом возможно уменьшить количество типологических
критериев, применив богословское основание в его западном варианте для маркировки
верующих. Католическая практика, в отличие от православной, предусматривает
не только обоснование необходимых для верующего действий в виде установленных
церковных заповедей, но и обязательное их транслирование. Именно это делает
связь между религиозными установками католиков и их практикой явной и очевидной.
Перенос католических критериев на идентификацию православных позволит более четко
обнаружить идентичность, сделав связь между её мировоззренческой и повседневно-
практической стороной более выраженной