Математическая модель процедуры согласования позиций потребителя и изготовителя
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19786Автор:
Рубин, Г.Ш.
Данилова, Ю.В.
Полякова, М.А.
Rubin, Gennadiy S.
Danilova, Yuliya V.
Polyakova, Marina A.
Дата:
2015-08Аннотация:
Представлена математическая модель, позволяющая формализовать процедуру
согласования требований потребителя продукции и возможностей изготовителя. На
первой стадии согласования позиций сторон выбирают единое пространство параметров продукции, в котором происходит дальнейшая работа на основе функционально-целевого
анализа продукции. Следующий этап заключается в сближении позиций сторон путём
выбора оптимального (компромиссного для сторон) уровня параметров продукции. Данный
подход позволяет формализовать процедуру согласования требований потребителя и
производителя исходя из оценки позиций обеих сторон The article presents a procedure formalization mathematical model for consumer demands and
manufacturer capacities harmonization. It is proposed to divide the process into separate phases.
At the first stage the choice of single product parameter area is carried out, based on which further
work is fulfilled according to the target product functional oriented analysis. The next stage is to
coordinate positions by selecting the optimum (compromise for the parties) product parameters level.
Main approaches of qualimetry are used at this stage. Correspondent extent to each parameter is
quantified within a set range. It is proposed to use quantitative assessment of customer requirements
and manufacturer capabilities inconsistencies extent, and the matching process to describe in the
form of curve. The developed mathematical model allows to formalize the conciliation procedure of
customer demands and manufacturer capabilities