Poetics of the Eschatological Plot in the Novels by G. Gazdanov
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19692Автор:
Proskurina, Elena N.
Проскурина, Е.Н.
Дата:
2015-06Аннотация:
The article analyzes eschatological poetics by G. Gazdanov. The author’s dramatic emotional
experience of the catastrophical essence of human history and being is based on the conviction that the
history of the mankind started “on the day when Cain slew his brother” (“The Spectre of Alexander
Wolf”), i.e. at that very moment when man perceived in his own nature “the appeal of murder”. The
novels by Gazdanov are abundant with various kinds of deaths, both real and potential, merging
into a single hyper plot of life under the sign of death. Among the manifestations of eschatological
poetics in the whole Gazdanov’s metanovel prose there are the motives of Apocalypse appearing in
the characters’ visual images, aural associations, physical sensations. Meanwhile, Gazdanov ranks
peculiarly in the historical and literary context of the young emigration. The author’s artistic strategy
is marked by an optimistic stoicism uncharacteristic for the self-consciousness of the generation. His
entire literary path represents the overcoming of tragic sensation of being. Herewith, a peculiar role
belongs to the character, who more often becomes the winner in the combat not so much with real
mortal circumstances as with overpowering mental apathy threatening him with spiritual death Статья посвящена анализу эсхатологической поэтики Г. Газданова. Авторскому сознанию
писателя присуще напряженное переживание катастрофичности человеческой истории
и бытия, основанное на убежденности в том, что история человечества началась «в тот
день, когда Каин убил своего брата» («Призрак Александра Вольфа»), т.е. в тот момент,
когда человек ощутил в своей собственной природе «притягательность убийства».
Романная проза Газданова изобилует разного рода смертями, реальными и потенциальными,
объединяющимися в единый сверхсюжет жизнь под знаком смерти. Одним из проявлений
эсхатологической поэтики Газданова является присутствие во всем метароманном
тексте мотивов апокалипсиса, которые предстают в визуальных образах героев, звуковых
ассоциациях, телесных ощущениях. При этом в историко-литературном контексте молодой
эмиграции Газданову принадлежит особое место. Творческая стратегия писателя отмечена
нехарактерным для поколенческого самосознания оптимистическим стоицизмом. Весь его
литературный путь представляет собой преодоление чувства трагизма бытия. И здесь
особая роль отведена герою, который чаще всего становится победителем в поединке не
столько с реальными смертельными обстоятельствами, сколько с одолевающей его душевной
апатией, грозящей духовной смертью