Models of Christian Feasts as a Plot-Constructing Topos of V. Rasputin’s Prose
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19688Автор:
Stepanova, Vasilina А.
Степанова, В.А.
Дата:
2015-06Аннотация:
This article deals with the models of Christian feasts as an important plot-constructing topos of
Rasputin’s prose. The method of the analysis is hermeneutic. The Christian orientation of the writer’s
prose manifests itself in his oeuvre in signs, symbols and logical system of the plot, which is associated
with the Orthodox picture of the world. The motif of death, leading to the creation of the writer, is
developed in accordance with the logic of the Christian feasts: Candlemas, Assumption, Transfiguration,
Resurrection and Ascension. The models are significantly transformed; Christianity is presented at
the level of intentions in the dialogue with the pagan, indicating that the writer’s worldview is dual. It
is important to understand the convention of festive models incarnation since the text is not composed
upon the canon. However, the idea of death, formed in Orthodox culture through the feasts as well (one
of the first actions aimed at the destruction of paganism was replacing pagan feast by the Christian
ones), is reflected in the V. Rasputin’s prose. Summing up, we could say that the choice of festive models
and rites, associated with it, is a sign of new emphases in the writer’s worldview В статье рассматриваются модели христианских праздников как значимый
сюжетообразующий топос прозы В. Распутина. Используется герменевтический метод
анализа. Христианоцентричность прозы писателя реализуется через знаки, символы, логику
развития сюжета, связанную с православной картиной мира. Мотив смерти, ведущий в
проще писателя, развивается в соответствии с логикой христианских праздников: Сретение,
Успение, Преображение, Воскресение, Вознесение. Модели существенно трансформируются,
христианство реализуется на уровне намерений в диалоге с языческим, что свидетельствует
о дуализме писательского мировоззрения. Важно понимать условность воплощения моделей
праздников, поскольку текст построен не по канону. Тем не менее идея смерти, формируемая
православной культурой, включая праздники (одно из первых действий, направленных на
изживание язычества, было замещение праздников христианскими), осмысляется в прозе В.
Распутина. Таким образом, изменение моделей праздников и связанных с ними ритуалов - знак
смещения акцентов авторского мировоззрения