Reading Akhmatova: on the Pathway to Finding Self
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19683Автор:
Mikhailova, Galina P.
Михайлова, Г.Н.
Дата:
2015-06Аннотация:
Based on P. Ricoeur’s theory of reading, the article provides a literary solution to the problem of
self-identification, leading to the issue of a poet’s “narrative identity”. It is proved by the analysis
of “Reading “Hamlet””, Anna Akhmatova’s early poem. Analysis of Akhmatova’s refiguration and
study of this poetic configuration have showed the poet’s desire to achieve selfhood by identifying
the life-world with Shakespeare’s texts. The article presents the comparison of cultural meanings,
characteristic to Shakespeare’s characters (Ophelia and Hamlet) from the point of view of Russian
and European readers, Anna Akhmatova’s predecessors and contemporaries. Special attention is paid
to possible identification of Akhmatova with Elizabeth Siddal, one of the characters of the European
cultural field, and to her fictional image of herself as Shakespeare’s Ophelia. Interpolating certain
meanings of the read and interpreted cultural texts on the predicates of her own life situation of 1903-
1912, Akhmatova, first of all, clarifies her relationships with Nikolai Gumilev and solves the problem
of preserving her own identity В статье в рамках теории чтения П. Рикёра на примере раннего стихотворения Анны
Ахматовой «Читая “Гамлета”» рассматривается литературное решение проблемы
самоидентификации, которое позволяет говорить о «повествовательной идентичности»
поэта. Анализ ахматовской рефигурации и исследование названной стихотворной
конфигурации показали стремление поэта достичь самости путем обозначения жизненного
мира шекспировским текстом. Статья включает в себя сопоставление культурных смыслов,
вложенных в персонажей трагедии Шекспира (Офелии и Гамлета) русскими и европейскими
читателями – предшественниками и современниками Ахматовой. Особое внимание уделяется
возможной идентификации Ахматовой с одним из персонажей европейского культурного
поля – Элизабет Сиддал (Elizabeth Siddal) и ее вымышленному изображению себя в качестве
шекспировской Офелии. Интерполируя отдельные значения прочитанных и истолкованных
культурных текстов на предикаты собственной жизненной ситуации 1903–1912 гг., Ахматова,
прежде всего, проясняет свои взаимоотношения с Николаем Гумилевым и решает проблему
сохранения собственной идентичности