The Problem of Metanarratives in the Postmodern Age
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19677Автор:
Spivakovsky, Pavel E.
Спиваковский, П.Е.
Дата:
2015-06Аннотация:
The article is devoted to the analysis of metanarratives in contemporary art. Arguing with J.-F. Lyotard’s
famous statement that Postmodern is defined as incredulity towards metanarratives, the author asserts
that in the Postmodern age metanarratives have not become a thing of the past, but acquired new
features, thus becoming an essential component of postmodern aesthetics. Old metanarratives, which
invariably carried ideological implications and thereby lost their relevance, are now replaced with
new ones, associated with contemporary problematics and a particularly postmodern reception of
the tragic. The author emphasizes the crucial character of a total revision of the axiological bases of
modern society, seen as a way of liberating the perception of present problems from the burden of the
old, noncurrent approaches, and clearing the way for the new metanarratives, free of the prejudices
of the past.
The methodology of the article is based on an interdisciplinary approach. It involves explora-tion
of metanarratives, expressed not only in fiction, but also in Willy Decker’s staging of the opera “La
Traviata,” shown at the 2005 Salzburger Festspiele. Particular attention is given to the problem of
the empty metaphysical center, which itself can be a source of pluralistic metanarration, free from
ideology В статье проанализирована роль метанарративов в современной художественной практике.
Полемизируя со знаменитыми словами Ж.-Ф. Лиотара о недоверии постмодернистской
традиции к метарассказам, автор утверждает, что метанаррация в эпоху постмодерна
не только не ушла в прошлое, но и приобрела новые черты, становясь важным элементом
постмодернистской эстетики. На место прежних, потерявших актуальность
идеологизированных метанарративов приходят новые, связанные с современной
проблематикой и особым, постмодернистским восприятием трагического. В статье
подчёркивается, что тотальная ревизия аксиологических оснований всего что нас окружает
абсолютно необходима: она освобождает восприятие современных проблем от груза
старых, потерявших актуальность подходов и в то же время открывает дорогу для новой
метанаррации, очищенной от ложного пафоса и предрассудков прошлого.
Методологически статья строится на междисциплинарной основе. В ней проанализированы не
только литературные метанарративы, но и постановка оперы «Травиата», осуществлённая на
Зальцбургском фестивале 2005 г. Вилли Деккером. Особое внимание уделено проблеме пустого
метафизического центра, который сам по себе может быть источником деидеологизированной
плюралистической метанаррации