Ways to Support Student’s Motivation in Academic Writing Course
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16827Author:
Chuikova, Elina S.
Чуйкова, Э.С.
Date:
2015-05Abstract:
The article focuses on methods of teaching academic writing in Russia. Intrinsic motivation is the
key to effective foreign language acquisition. The author examines factors that make motivation to
use English for academic purposes (EAP) wane. The researcher suggests different solutions in the
area of writing for academic purposes. They all stand within the learner-centered approach, and they
are aimed at humanising the process of teaching academic writing. Additionally, they link students’
interests with the real demands of the Russian policy in higher education and science. A teacher
may resort to various sources of motivation, both global and situational, or task oriented: social
demands, “intellectual curiosity” (showing future perspectives), professional achievements, and
genuine communication with the readers’ feedback. The author concludes that intrinsic motivation
creates a unique educational environment which contributes to easier perception of academic writing
numerous conventions Статья посвящена методике обучения академическому письму на английском языке в
российских вузах. Основным источником эффективного овладения иностранным языком
является внутренняя мотивация. Целесообразно рассмотреть факторы, которые снижают
или препятствуют формированию внутренней мотивации к овладению английским в
академических целях. Выделение таких факторов в статье позволило разработать ряд решений
по их минимизации. Все рекомендации разработаны в рамках личностно-ориентированного,
гуманистического подхода к обучению. Преимуществом данных решений является то, что
они позволяют объединить внутренние индивидуальные потребности учащихся с внешними
требованиями, которые предъявляются к выпускнику вуза в современной России. Так,
преподаватель может обратиться к различным источникам мотивации: широким и узким
социально-профессиональным мотивам, к мотивам профессионального самообразования и
профессионального сотрудничества. Это возможно благодаря проблемному методу обучения,
просветительской деятельности, организации саморефлексии и самооценки результатов
обучения студентов, публикации студенческих письменных работ, включению социокультурных
параллелей в обучение