Ecological Aspects of the Burial Rites Performed by Siberian Ethnic Groups: Sacral Topography of the Burial Sites of Narym Paleo-Selkups “Shieshgula”
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16763Автор:
Ozheredov, Yuri I.
Ozheredova, Alina Y.
Ожередов, Ю.И.
Ожередова, А.Ю.
Дата:
2015-04Аннотация:
This study is meant to be the start toa series of discussions relating to the complex subject of the
“Ecological aspects in the burial rites performed by Siberian ethnic groups ”. Taking into account that
for aboriginals of Taiga, the symbolic or sacral attributes of living space had the same, if not greater,
importance thanits practical aspects, the first publication in the series focuseson the symbolism in the
location of burial sites, that are specific in Selkup culture – one of the largest ethnos in the Samoyedic
language group – resided in the northern part of Western Siberia.
The study is based on the materials relating to the 16th-17th centuries, however the actual time
frame of the research is much wider: withmodern Selkupsat the top of the chronological scale and
the Rjolkinskaya culture (VI-X centuries), linguistically related to the Samoyeds, at the bottom.
The latter was formed as a result of the arrival of nomadic Turkic cultures from the south and
their consequential influence on the Proto Samoyedic Kulaj cultural groupsthat occupied the
territories of Western Siberia inthe early Iron Age (5 century B.C. – 5 century A.D.). It was
thereforedetermined, that Selkuptraditionswere formed on the basis of a complex cultural and
ethnical conglomerate, comprising ofthe materials, linguistics and religious elements belonging
to the aboriginals of Taiga and many other ethnic groups from neighboring territories present
since the II century B.C. This study has thereforeengaged mainlyin the materials relating to the
most archaeologically studied local dialectic group, thatof the“Shieshgula”. The members of this
group usually chose landscape elevations near river forks, oxbow lakes or ravines as their burial
sites Настоящая работа открывает круг сюжетов в рамках глобальной темы «Экология
погребального обряда народов Сибири». Учитывая тот факт, что символическая или
сакральная сторона ойкумены коренных обитателей тайги имела не менее, а, как правило,
даже более существенное значение в их жизни, в данной публикации рассматривается
символический аспект размещения могильников одного из крупных народов самодийской
языковой группы Севера Западной Сибири – селькупов. В основу исследования положены
материалы XVI-XVII вв., но в культурологическом контексте временные рамки темы
исследования много шире: вверх по времени к современным селькупам, а вниз к населению
самодийской рёлкинской культуре раннего Средневековья (VI-X вв.), сложившейся на основе
протосамодийской кулайской культурной общности раннего железного века (V в.до н.э.–V н.э.) при участии пришлых тюрков. В работе использованы преимущественно данные по
наиболее изученной локально-диалектной группы «шиешгула», носители которой при выборе
места для кладбищ предпочтение отдавали возвышенностям у развилок рек, озер старичного
происхождения и оврагов
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
The Bronze Bipartite Buckles in the Materials of the Burial Site Prospikhino Shivera-IV in the Lower Angara River
Senotrusova, Polina O.; Mandryka, Pavel V.; Сенотрусова, П.О.; Мандрыка, П.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2015-04)At the Burial Site Prospikhino Shivera-IV in the Lower Angara River, which was used in 11-14 centuries 26 bronze bipartite buckles were found. There are three main types among them: buckles with openwork circular, rhombic ... -
The History of Russian and Foreign Criminal Legislation on the Abuse of Corpses and Burial Places
Bondareva, Elena V.; Е. В. Бондарева (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2008-06)This article gives a historical background and compares article 244 of the Russian criminal code, which provides the definition and punishment for corpse and grave abuse, with the laws of foreign countries for the same ... -
БУСЫ НАСЕЛЕНИЯ НИЖНЕГО ПРИАНГАРЬЯ В РАЗВИТОМ СРЕДНЕВЕКОВЬЕ (ПО МАТЕРИАЛАМ МОГИЛЬНИКА ПРОСПИХИНСКАЯ ШИВЕРА-IV)=Beads of the population of the lower angara region in the high middle ages (by materials from Prospikhinskaya Shivera-IV burial ground)
Валиулина, Светлана Игоревна; Мандрыка, Павел Владимирович; Сенотрусова, Полина Олеговна; Трифонов, Александр Андреевич (2017) -
The Neolithic Burial of a Child from the Krasnoyarsk Region
Mandryka, Pavel V.; Poshekhonova, Olga E.; Biryuleva, Kseniia V.; Maksimovich, Liliia A.; Sleptsova, Anastasiia V.; Gurulev, Dmitry A.; Мандрыка, П.В.; Пошехонова, О.Е.; Бирюлева, К.В.; Максимович, Л.А.; Слепцова, А.В.; Гурулёв, Д.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-01)The article analyzes the findings on the Neolithic burial discovered at the Udachny-14 burial site in the city of Krasnoyarsk. The skeleton of a child of 9–10 years old was located head to the south-west parallel to the ... -
A “Forgotten” Coin-Shaped Indication from the Early Medieval Burial Complex in Tuekta (Central Altai)
Seregin, Nikolay N.; Tishin, Vladimir V.; Serov, Vadim V.; Серегин, Н.Н.; Тишин, В.В.; Серов, В.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-01)The article is dedicated to the publication of a unique find that is a coin-shaped indication from the early medieval burial complex in Tuekta (Central Altai) and an attempt of its comprehensive analysis. Excavations of ...