Psychological Education of Media Experts: Grounds for Strategy Selection
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16732Author:
Neskryabina, Olga F.
Нескрябина, О.Ф.
Date:
2015-03Abstract:
An increased interest in psychological knowledge that is typical of the media sphere defines the important
role of psychological disciplines in the training process for media professionals. At that, the modern
media environment is rich with psychological information of a low scientific level. Psychological texts
circulating in the media space are marked by the strong influence of the mass culture.
The main characteristics of the masscult are: 1) entertainment; 2) low standards of scientificity;
3) eclecticism; 4) focus on the cognitive control of behaviour. These features connect with the intention
of instrumentality of psychological concepts. This situation allows an analysis of the principles of
selection of psychological knowledge to be included in the educational process.
Among these methodological grounds the most important are: the compliance with standards of
scientificity, problematicity, systemacity, reflexivity. Following these grounds or principles allows
overcoming the dependence of perception and thinking on general (for educational psychology) and
specific cognitive sets. The general sets include: trust in the information organized in the form of a
diagram, trust in typologies and classifications, quantitative estimations and terminological novelty –
diagrams, numbers and words. In our opinion, the most important specific sets associated with the
peculiarities of the profession are as follows:
– treatment of the audience as a faceless crowd that passively perceives information;
– identification of social information with the information spreading through the media;
– prevalence of the media text form over its content Повышенный интерес к психологическому знанию, присутствующий в медиасфере, определяет
важную роль психологических дисциплин в системе подготовки медиаспециалистов. При этом
современная медиасреда насыщена психологической информацией невысокого научного уровня.
Психологические тексты, обращающиеся в пространстве медиа, отмечены сильным влиянием
массовой культуры.
Признаками масскультности являются: 1) развлекательность; 2) низкие стандарты
научности; 3) эклектизм; 4) установка на когнитивный контроль поведения. Эти черты
соединяются с интенцией инструментальности психологических концептов. Данная
ситуация делает нетривиальным анализ принципов отбора психологического знания для
включения в образовательный процесс.
Среди таких методологических оснований наиболее важными являются: соответствие
стандартам научности, проблемность, системность, рефлексивность. Следование данным
основаниям или принципам позволяет преодолевать зависимость восприятия и мышления
от общих для психологии образования и специфических когнитивных установок. К общим
относятся: доверие к информации, организованной в виде схемы, доверие к типологиям и
классификациям, количественным оценкам и терминологической новизне – «магии» схемы,
числа и слова. Наиболее важными специфичными установками, связанными с особенностями
профессии, наш взгляд, являются:
– отношение к аудитории как к безликой массе, пассивно воспринимающей
информацию;
– отождествление социальной информации с информацией, распространяющейся по
каналам СМИ;
– представление о преобладании формы медиатекста над его содержанием