Self-Control and Subjective Volitional Regulation as Personal Predictors of High School Students Success in the Framework of Career-Oriented Education in High School
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16586Author:
Dementiy, Ludmila I.
Kupchenko, Victoria E.
Дементий, Л.И.
Купченко, В.Е.
Date:
2014-12Abstract:
The article provides a theoretical overview of research reflecting correlation between intellectual
factors, motivational and personality variables with high school students’ academic performance. This
empirical research analyzes subjective volitional control, self-regulation, achievement motivation, locus
of control, intellectual abilities and temperamental characteristics which are considered important
factors for predicting high school students’ academic performance in the context of professional
education. The study indicates the difference between indicators of standardized self assessment
techniques developed for students and the outcome of teachers’ evaluation of students’ self-regulation
during learning process. The research results suggest that a high level of subjective volitional control
of high school students is an essential factor for professional education, while self-regulation is the
most crucial facet when teaching less successful students. Students’ academic performance in careeroriented
classes is largely affected by their perseverance and intellectual abilities В статье приводится теоретический обзор исследований, отражающих корреляцию
между интеллектуальными факторами, мотивационными и личностными переменными
с академической успеваемостью старшеклассников. Это эмпирическое исследование
анализирует субъективное волевое управление, саморегулирование, мотивацию достижения,
локус контроля, интеллектуальные способности и темпераментные характеристики, которые
считаются важными факторами для прогнозирования успеваемости старшеклассников
в контексте профессионального образования. Исследование указывает на разницу между
показателями стандартизированных методов самооценки, разработанных для студентов,
и оценками студентов своего самоконтроля в процессе обучения. Результаты исследований
показывают, что высокий уровень субъективного волевого контроля старшеклассников
выступает существенным фактором для профессионального образования, в то время как
саморегулирование является наиболее важным аспектом при обучении менее успешных
студентов. Успеваемость студентов в профориентационных классах во многом зависит от
их настойчивости и интеллектуальных способностей