Supra-Situational Approach as Basis for Creative Professional Thinking
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16584Автор:
Kashapov, Mergalias M.
Кашапов, М.М.
Дата:
2014-12Аннотация:
Problem of diagnosis and formation of creative professional thinking is one of the fundamental
problems in educational psychology. Creativity plays an important role in professional activities, so a
low level of development of design expertise does not allow to produce effective strategies and methods
of teaching activities, leading to the selection of incorrect, non-constructive ways of behavior is not
conducive to the realization of its activities and, as a consequence, leads to stagnation professional
educator.
The article presents a study on the solution of the important psychological and pedagogical issues –
identify, describe, diagnosis and as a basis for the formation of suprasituational creative professional
thinking. The article proves that the teaching activities suprasituational mindset teacher acts leading,
core competencies, without which the implementation of the educational process at a high level Проблема диагностики и формирования творческого профессионального мышления является
одной из фундаментальных проблем в педагогической психологии. Творческие способности
играют важную роль в профессиональной деятельности, поэтому низкий уровень
сформированности креативной компетентности не позволяет продуцировать эффективные
стратегии и способы педагогической деятельности, приводит к выбору некорректных,
неконструктивных способов поведения, не способствует осознанию своей деятельности и,
как следствие, приводит к профессиональной стагнации педагога.
В статье представлено исследование, посвященное решению важной психолого-педагогической
проблемы – выявлению, описанию, диагностике и формированию надситуативности как
основы творческого профессионального мышления. В статье обосновывается, что в
педагогической деятельности надситуативный тип мышления учителя выступает ведущей,
ключевой компетенцией, без которой невозможно осуществление педагогического процесса
на высоком уровне