Changes in Subjective Picture of Life Path after Biographic Training
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16577Автор:
Akhmerov, Rashad A.
Ахмеров, Р.А.
Дата:
2014-12Аннотация:
Biographic training is aimed at formation of creative attitude to life, as well as skills for analysis
and life path design. Biographic training is based on causometric psychobiographic approach
in life path psychology. The key method of the aforementioned approach is computerized version
of causometry – LifeLine program that includes “Assessment of Five-year Periods” methods.
After the biographic training adolescent participants: 1) have increased life expectancy and
consolidated attitude for long life; 2) have straightened attitude for productive life; 3) accept
their past; 4) perceive and experience the future as promising and attractive; 5) in general,
start perceiving and experiencing life path space and time as understandable and difficulties as
overcomable; passive and indifferent attitude towards life disappears; reality and attractiveness
of self-realization life programs increase. Such permanent new formations in subjective picture
of life path as increased life expectancy, increase in experiencing productivity in the future and
whole life in general, as well as increase in adequate evaluation of events’ significance (reality) are
formed after biographic training. Biographic training for adolescence successfully fulfills tasks for
positive biographic thinking formation and skills for analysis and life path design. We understand
positive biographic thinking as attitude for creative life, self-efficacy and consideration for others,
significant in life projects Биографический тренинг направлен на формирование творческого отношения к жизни,
навыков анализа и проектирования жизненного пути. Биографический тренинг опирается
на каузометрический психобиографический подход в психологии жизненного пути. В работе
применен основной метод указанного подхода, компьютерный вариант каузометрии –
программа LifeLine, включающая в себя методику «Оценивание пятилетий жизни». После
биографического тренинга у участников юношеского возраста: 1) повышается ожидаемая
продолжительность жизни, укрепляется установка на долгую жизнь; 2) увеличивается
установка на продуктивную жизнь; 3) происходит принятие прошлого; 4) будущее
воспринимается и переживается как перспективное и привлекательное; 5) в целом
пространство и время жизненного пути начинают восприниматься и переживаться как
понятное, а трудности преодолеваемыми; исчезает пассивное и равнодушное отношение
к жизни; повышается реалистичность и привлекательность жизненных программ
самоосуществления. К устойчивым новообразованиям в субъективной картине жизненного
пути после биографического тренинга относятся увеличение ожидаемой продолжительности
жизни, повышение переживания продуктивности в будущем и в целом всей жизни,
возрастание адекватной оценки значимости событий (реалистичности). Биографический
тренинг для юношеского возраста успешно выполняет задачи по формированию позитивного
биографического мышления, навыков анализа и проектирования жизненного пути. Под
позитивным биографическим мышлением мы понимаем установку на жизнетворчество, веру
в собственные силы, учет интересов, значимых в других жизненных проектах