Development of Schoolchildren’s Creativity in the Process of Enculturation
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16576Author:
Kyshtymova, Irina M.
Кыштымова, И.М.
Date:
2014-12Abstract:
This article substantiates the thesis of efficiency of enculturation for the development of schoolchildren’s
creativity. Key concepts of creation and creativity are outlined, their contradictions are labeled.
The paper presents an approach towards understanding and development of creativity, the base of
which are representations of psycho-semiotics, cultural heritage and existential psychology. It is
demonstrated that creativity constitutes a feature of an individual manifested in the implementation
of personal significance by means of culture. Both components of creativity are characterized. The
article reveals that the development of creativity is associated with semantic dynamics and shaping of
signification skills of meaningful expression through the facilities of sign systems.
The article provides substantiation for the understanding of educational environment as a system
related with culture as a basic system and an individual in terms of homomorphy. Dependence of
semantic development of a schoolchild on the kind of structural components of the culture, the values
of which are being carried over via educational environment, has been demonstrated.
The description of the ontologic structure of culture is given. The article shows the significance of its
kernel formation – a reference culture that transmits meanings by means of precedent-setting texts.
The role of the reference culture in the processes of creativity development is revealed. Cultural
eclecticism, when values of different structural components of the structure are being transmitted in
the educational environment is assumed to cause unpredictable developmental effects.
The paper reveals the content of “enculturation” concept and its fundamental importance for the
creativity development mechanism. A psycho-semiotic model of educational environment at school
dedicated to the development of creativity of schoolchildren is described В статье аргументирован тезис о продуктивности инкультурации для развития
креативности школьников. Обозначены основные представления о творчестве и
креативности, маркированы их противоречия. Предложен подход к пониманию и развитию
креативности, основанием которого являются представления психосемиотики, культурно-
исторической и экзистенциальной психологии. Показано, что креативность представляет
собой свойство личности, проявляющееся в реализации личностного смысла средствами
культуры. Охарактеризованы оба компонента креативности. Показано, что развитие
креативности связано со смысловой динамикой и формированием сигнификационных умений
выражения смысла средствами знаковых систем.
Обосновано представление об образовательном пространстве как системе, находящейся
в отношениях гомоморфизма с культурой как базовой системой и личностью. Показана
зависимость смыслового развития школьника от того, ценности каких структурных
компонентов культуры транслирует образовательное пространство.
Описана онтологическая структура культуры. Представлено значение ее ядерного
образования – камертонной культуры, которая транслирует смыслы посредством
прецедентных текстов. Раскрыта роль камертонной культуры в процессах развития
креативности. Высказано суждение, что культурная эклектика, когда в образовательном
пространстве транслируются ценности разных структурных компонентов структуры,
обусловливает непредсказуемость развивающего эффекта.
Раскрыто содержание понятия «инкультурация». Показано, что она составляет основу
механизма развития креативности. Описана психосемиотическая модель образовательного
пространства школы, направленного на развитие креативности школьников