Development as Intended Transformation
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16574Author:
Kogan, Efim Ya.
Коган, Е.Я.
Date:
2014-12Abstract:
The present article is dedicated to the problem of the conceptual meaning of “development” term. In
the initial position of the analysis, it is set forward in the aspect of adaptation to a new task solution.
At the same time, it is suggested that any new task set for an individual or an organization creates
a problem of a mismatch between the current resources and the level of the set task. The process of
development is the resolution of this non-compliance. Neither the research of the past experience nor
the review of the present can change the core of the organization as activity or activity simulation.
The only factor that starts development is a pre-set objective, providing activity with a certain vector.
There is no development without objective. This thesis is demonstrated on the example of one existing
project, reviewed in detail in the paragraph dedicated to organization development logic. It is used
to show the systematic development principle, the necessity to adjust the existing infrastructure to a
new task and to build a new one, to transform the basics of the human resources’ preparation system.
Basically, the reference organization needed re-engineering of the business process for providing the
swiftly revolving technologies of a modern industry with appropriate human resources. As a result,
it is suggested to create an adjustable model of organizing educational resources, thereby switching
organizations to the mode of self-sufficient adjustment to the changing labor market demand within the
current paradigm of economic development of the region Статья посвящена проблеме смыслового содержания понятия развития. Как исходная
позиция задан аспект этого понятия как процесс адаптации к решению новой задачи. При этом
полагается, что всякая новая задача, поставленная перед индивидуумом или организацией,
порождает проблему несоответствия собственных ресурсов уровню поставленной задачи.
Разрешение этого противоречия и составляет процесс развития. Не изыски в прошлом, не
пересмотр настоящего как времяпрепровождение и симуляция деятельности не меняют
существо организации. Только поставленная цель обеспечивает вектор в деятельности
и задает развитие. Вне цели нет развития. Этот тезис демонстрируется как урок одного
реального проекта, который в деталях рассмотрен в статье в логике развития организации.
Показан системный принцип развития, необходимость адаптировать к новой задаче
существующую инфраструктуру и построение новой, сменить основы организации подготовки
кадров. По существу, потребовался реинжиниринг бизнес-процесса кадрового обеспечения
быстро меняющихся технологий современного производства. В результате предполагается
формирование адаптивной модели организации образовательных ресурсов, что обеспечит в
рамках обозначенной парадигмы экономического развития региона режим самостоятельной
адаптации к меняющимся запросам трудовых рынков