Связь временной перспективы и коммуникативной активности у студентов с разным уровнем межличностной интолерантности к неопределенности
Автор:
Васюра, С.А.
Рудина, К.А.
Vasyura, Svetlana A.
Rudina, Ksenia A.
Дата:
2024-11Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. 2024 17(11). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2024 17(11)Аннотация:
Актуальность исследования определяется высоким темпом жизни
общества, ростом ситуаций неопределенности, в условиях которых востребованной
становится личность, способная быстро реагировать на изменения, строить планы,
реализовывать активность в разных сферах жизнедеятельности. Цель: изучение
связи временной перспективы и коммуникативной активности у студентов с разным
уровнем межличностной интолерантности к неопределенности.
Межличностная интолерантность к неопределенности понимается как стремление
личности к ясности и контролю в интерперсональных отношениях. Проверялось
предположение о том, что коммуникативная активность и временная перспектива
имеют специфику связей в зависимости от уровня межличностной интолерантности
к неопределенности у студентов.
Дизайн исследования: в общей выборке студентов определен уровень межличностной
интолерантности к неопределенности, выделены три группы с разным уровнем ее
выраженности; в двух полярных по уровню межличностной интолерантности группах
проведен сравнительный анализ и корреляционный анализ показателей временной
перспективы и коммуникативной активности. Выборка: 110 студентов I–III курсов гуманитарных направлений подготовки Удмуртского государственного университета.
Методики: шкала «Межличностная интолерантность к неопределенности»
(Т. В. Корнилова), опросники временной перспективы (ZTPI) и временной перспективы
трансцендентного будущего (TFTPI) Ф. Зимбардо, шкала «Общение» методики
«Диагностика активности студентов – 2» (А. Ю. Попов, А. А. Волочков), субшкалы
«Непосредственное общение (НО)» и «Интернет-общение (ИО)» методики изучения
направленности коммуникативной активности (С. А. Васюра).
Результаты исследования. В группе студентов с высоким уровнем межличностной
интолерантности к неопределенности установлены более высокие показатели
временной перспективы: «Гедонистическое настоящее», «Фаталистическое настоящее»,
«Негативное прошлое», выявлены связи показателей «Субъектность контроля
в общении» и «Гедонистическое настоящее», «Креативная направленность (НО)»
и «Позитивное прошлое», «Информационная направленность (ИО)» и «Негативное
прошлое», «Когнитивная направленность (ИО)» и «Гедонистическое настоящее»,
«Эмотивная направленность (ИО)» и «Фаталистическое настоящее», «Эмотивная
направленность (ИО)» и «Негативное прошлое». В группе студентов с низким
уровнем межличностной интолерантности к неопределенности выявлены более
высокие значения показателей «Субъектность контроля в общении», «Конативная
направленность (НО)» и «Конативная направленность (ИО)»; проанализированы связи
показателей «Эмотивная (НО)» и «Фаталистическое настоящее», «Коммуникативная
(ИО)» и «Позитивное прошлое».
Материалы могут быть использованы в психологическом консультировании, создании
обучающих курсов и тренингов. Выводы: у студентов с низким и высоким уровнем
межличностной интолерантности к неопределенности выявлена специфика связей
временной перспективы и коммуникативной активности The relevance of the study is underpinned by a high pace of society life and
by the growth of uncertainty situations. Under such circumstances, the individuals with
abilities to respond fast to external changes, to build up plans and to realize their activity
in a variety of life spheres are primarily required in the society. The paper aims to study
the relations between time perspective and communicative activity among students with
different levels of interpersonal intolerance of uncertainty.
Interpersonal intolerance to uncertainty is seen as some personality aspirations to clarify and
manage interpersonal relations. The assumption is that time perspective and communicative
activity demonstrate specificity for their correlations according to different levels of student
interpersonal intolerance.
Research structure involves the following steps. First, levels of interpersonal intolerance to
uncertainty is identified in the total sample and the three groups are distinguished relating
to their degree of difference. Second, comparative and correlation analysis on indicators
of time perspective and communicative activity is carried out in two divergent groups with
different levels of intolerance to uncertainty. Research sample engages 110 first-and-third-
year students of humanitarian qualifications at Udmurt State University.
Methods used in the research embrace T.V. Kornilova‘s scale of “Interpersonal Intolerance to
Uncertainty”, F. Zimbardo’s questionnaires of time perspective (ZTPI) and time perspective
of the transcendent future (TFTPI), the scale of Communication” by A. Yu. Popov,
A. А. Volochkov’s method of “Diagnostics of Student Activity-2”, the subscales of “Direct
communication (DC)”, “Internet communication (IC)” by S. A. Vasyura’s method to study
the orientation of communicative activity.
Research findings indicate that the group of students with higher level of interpersonal
intolerance to uncertainty showed higher scores on time perspective relating to scales of
“Hedonistic Present“, “Fatalistic Present“, “Negative Past”; Correlations were identified
between pairs of “Subjectivity of Control in Communication“ and “Hedonistic Present”,
“ Creativity (DC)” and “Positive Past“, “Orientation to Information (IC)” and “Negative
Past”, “Cognitive orientation (IC)” and “Hedonistic Present”, “Emotive orientation (IC)” and “Fatalistic Present”, ‘Emotive orientation (IC)’ and “Negative Past”. The group of students
with a lower level of intolerance to uncertainty demonstrate higher levels of “Subjectivity of
Control to Communications”, “Conative orientation (IC)” and “Conative (IC)”. Correlations
between “Emotive orientation (DC)” and “Fatalistic Present”, “Communicative orientation
(IC)” and “Positive Past“ were also found.
These empirical research results may be applied to psychological counselling and
consultations, and addressed to relevant course design and training programmes. It is
concluded that students with higher and lower levels of intolerance to uncertainty indicate
the specificity of relations between time perspective and communicative activity
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
The Communicative Norm in Russian Informal Verbal Communication: The Specificity of Child Speech
Silvestrova, Anastasiia B.; Сильвестрова, А.Б. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019-12)The article is devoted to the analysis of the communicative norm and disorders in informal Russian verbal communication on the basis of children’s speech in conversations between children, children and parents, teenagers. ... -
Principles of Humanitarian Paradigm of Intercultural Communication Development
Budenkova, Valeria E.; Savelieva, Elena N.; Буденкова, В.Е.; Савельева, Е.Н. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-06)A serious problem of the present-day globalizing world is the inability of “unrelated” cultures to have a dialogue, which leads to many local and global conflicts, escalating tension in inter-ethnic and inter-religious ... -
Compact non-linear power amplifier for wideband underwater and underground near-field magnetic communication systems
Belyaev, B. A.; Babitskii, A. N.; Boev, N. M.; Izotov, A. V.; Sushkov, A. A.; Korolev, E. V.; Burmitskikh, A. V. (2019-04)The paper describes a non-linear power amplifier developed for mobile wideband transceivers of near-field magnetic communication systems. The power amplifier has following parameters: voltage range - up to 200 V; power ... -
The Cambridge BEC as an Academic Context Model of Problematic Situations in Professional Intercultural Communication
Marina, Olga A.; Smirnova, Olga V.; Марина, О.А.; Смирнова, О.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-04)The article aims at finding appropriate measurement instruments for the assessment of communication mobility (CM) development as an important component of professional intercultural communicative competence. The comparative ... -
The Concept of “Communication” in Contemporary Research
Koptseva, Natalia P.; Liia, Ma; Kirko, Vladimir I.; Копцева, Н.П.; Лия, Ма; Кирко, В.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-08)The article is a review of the research of the communication phenomenon, including the history of formation of the theory of communication, communication models. The article considers communication models of various ...