Показать сокращенную информацию

Surikova, Nadezhda V.en
Nikolaev, Evgeniy A.en
Konovalov, Aleksandr S.en
Gomboev, Bulat B.en
Kachaeva, Iuliia V.en
Сурикова, Н. В.ru_RU
Николаев, Е.А.ru_RU
Коновалов, А. С.ru_RU
Гомбоев, Б. Б.ru_RU
Качаева, Ю. В.ru_RU
2024-02-16T02:25:15Z
2024-02-16T02:25:15Z
2024-02
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/152594
A comparative study was conducted with an assessment of the effectiveness of the organization of physical training of female students of Siberian Federal University in the pre-pandemic and pandemic periods. The results of the control testing of the following academic years 2016–2017, 2017–2018, 2018–2019 and 2020–2021were taken for the comparative analysis. Control exercises feature in the disciplines work programs: standing long jump, the 100 meters, shuttle run 3х10 meters, push- ups, lifting the torso from a supine position, standing forward bend, the 2000 meters. The results were processed using the Python programming language. The calculation work establishes no significant differences in the control exercise ‘standing long jump’, as in the pre-pandemic period, the values range from 160 to 165 cm, and in the pandemic period from 161 to 170 cm; in ‘the 100 meters’ no significant differences were revealed as well, the results here are equal to 17.5–18.1 and 17.2–18.1 sec respectively; in ‘push-ups’ no significant differences were found, the effectiveness made 13–14 and 14–15 times respectively; in ‘shuttle run 3х10 meters’ no significant differences were found, the effectiveness makes 8.4–8.5 and 8.5–8.9 sec respectively; in ‘lifting the torso from a supine position’ no significant differences were found, the effectiveness varies from 36 to 38 times; in ‘standing forward bend’ median values are 11 cm, also with no significant differences. Therefore, assessing the level of physical fitness of students in the pre-pandemic and pandemic period, no differences were found in the manifestation of speed, strength, dexterity and flexibility. But meanwhile, in the control exercise ‘the 2000 meters’ the following significant differences were revealed: for female students of the 2nd year of studies there was a decrease in the development of general endurance by 7.6 % and by 7.8 % for the third-year students. For the development of endurance, it is necessary to perform sets of physical exercises of moderate intensity for a long time, and the female students found themselves in the limited space and monotonous motor activity under conditions of self-isolation and social distancingen
Проведено сравнительное исследование с оценкой эффективности организации физической подготовки студенток Сибирского федерального университета в допандемийный и пандемийный периоды. Для сравнительного анализа использовались результаты контрольного тестирования следующих учебных годов – 2016–2017, 2017–2018, 2018–2019 и 2020–2021. Контрольные упражнения отражены в рабочих программах по дисциплинам: прыжок в длину с места, бег 100 м, челночный бег 3х10 м, сгибание-разгибание рук в упоре лежа, поднимание туловища из положения лежа на спине, наклоны туловища вперед из положения стоя, бег 2000 м. Результаты обрабатывались с использованием языка программирования Python. В ходе расчетной работы установлено, что в контрольном упражнении «прыжок в длину с места» значимых различий не выявлено. Так, в допандемийный период значения колеблются в пределах от 160 до 165 см, а в пандемийный период от 161 до 170 см; «бег 100 м» – существенных различий также не выявлено, результаты равны 17,5–18,1 и 17,2–18,1 сек. соответственно; «сгибание-разгибание рук в упоре лежа» – значимых различий не выявлено, результативность составляет 13–14 и 14–15 раз соответственно; «челночный бег 3х10 м» – существенных различий не выявлено, результативность равна 8,4–8,5 и 8,5–8,9 сек. соответственно; «поднимание туловища из положения лежа на спине» – значимых различий не выявлено, результативность составляет от 36 до 38 раз; «наклоны туловища вперед из положения стоя» – медианные показатели составляют 11 см, также без достоверных величин различий. Следовательно, оценивая уровень физической подготовленности студентов в допандемийный и пандемийный периоды, не выявлено различий в проявлении быстроты, силы, ловкости и гибкости. Между тем в контрольном упражнении «бег 2000 м» выявлены значимые различия: для студенток 2 курса отмечается снижение показателей развития общей выносливости в 7,6 %; 3 курс – в 7,8 %. Для развития выносливости необходимо выполнять комплексы физических упражнений умеренной интенсивности длительное время, а в условиях самоизоляции и социального дистанцирования студентки находились в ограниченном пространстве и однообразности двигательных действийru_RU
enen
Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университетen
physical educationen
physical fitnessen
physical cultureen
educational processen
Applied Physical Cultureen
conditions for organizing the educational process in pandemic perioden
organizing Physical Culture lessons in pandemic perioden
физическое воспитаниеru_RU
физическая подготовкаru_RU
физическая культураru_RU
образовательный процессru_RU
прикладная физическая культураru_RU
условия организации образовательного процесса в период пандемииru_RU
организация уроков физической культуры в период пандемииru_RU
Assessment of Female Students Physical Fitness in the Context of the Educational Process at Higher Education Institution in the Pre-Pandemic and Pandemic Periodsen
Оценка результативности физической подготовки студенток в условиях реализации образовательного процесса в вузе в допандемийный и пандемийный периодыru_RU
Journal Articleen
Surikova, Nadezhda V.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federationen
Nikolaev, Evgeniy A.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; nikolashka1205@mail.ruen
Konovalov, Aleksandr S.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federationen
Gomboev, Bulat B. : Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federationen
Kachaeva, Iuliia V. : Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federationen
Сурикова, Н. В. : Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
Николаев, Е.А.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
Коновалов, А. С. : Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
Гомбоев, Б. Б.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
Качаева, Ю. В. : Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
257–267ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. 2024 17(2). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2024 17(2)en
ZRCQBG


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию