• русский
    • English
  • русский 
    • русский
    • English
    Просмотр элемента 
    •   Главная
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2024 17 (1)
    • Просмотр элемента
    •   Главная
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2024 17 (1)
    • Просмотр элемента
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    The “Ugly Duckling” Phenomenon: Language Choice in a Bilingual Kazakh Family (to the Problem Statement)

    Скачать файл:
    19_Suleimenova.pdf (439.8 КБ)
    EDN:
    UVOGNW
    URI (для ссылок/цитирований):
    https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/152493
    Автор:
    Suleimenova, Eleonora D.
    Tuimebaev, Zhanseit K.
    Aimagambetova, Malika V.
    Сулейменова, Э. Д.
    Туймебаев, Ж. К.
    Аймагамбетова, М. М.
    Дата:
    2024-01
    Журнал:
    Журнал Сибирского федерального университета. 2024 17(1). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2024 17(1)
    Аннотация:
    Early Kazakh-Russian bilingualism in Kazakhstan originates from bilingual parents, is formed wherever both languages function. Parents, integrating a child into society, expect his involvement in the family’s linguistic behavior. However, the phenomenon of the “Ugly Duckling” is sometimes observed when the child does not follow family language practices. It is presented partially structured language biographies of four bilingual children with an unexpected choice of Kazakh or Russian as the dominant language. Language biographies were obtained through a specifically overt observation of the child’s language development. Informants sought to make the language preferences of three children the same with the family, in one case to change it radically. Three cases of child’s preference for the Russian language were observed in families with the stable dominant Kazakh language. A rare case of changing of dominant language and formation of Kazakh-Russian-English multilingualism is described. All cases of child breaking the family language tradition have not received a single explanation, but have revealed a number of positional issues requiring interdisciplinary analysis on the domains of language dominance of bilingual children and the factors determining the language development of a bilingual child. The latter in the first three cases include factors unaccounted for by the informants: communication in computer games, video hosting, TV programs, emotional impact of language contacts with adults, influence of diglossia, children’s language conflicts, etc.
     
    Раннее казахско- русское двуязычие в Казахстане зарождается от двуязычных родителей, формируется везде, где функционируют оба языка. Родители, интегрируя ребенка в общество, ожидают причастности его к семейному языковому поведению. Однако иногда происходит феномен «гадкого утенка», когда ребенок не следует семейной языковой практике. Представлены частично структурированные языковые биографии четырех детей- билингвов с неожиданным выбором казахского или русского языка как доминирующего. Языковые биографии получены с помощью особого включенного наблюдения за языковым развитием ребенка. Информанты стремились сделать языковые предпочтения трех детей одинаковыми с семьей, в одном – кардинально его изменить. Три случая предпочтения ребенком русского языка наблюдались в семьях со стабильным доминирующим казахским языком. Описан редкий случай смены доминирующего языка и формирования казахско-русско-английского многоязычия. Все случаи разрыва ребенком семейной языковой традиции не получили единственного объяснения, но выявили ряд постановочных вопросов, требующих междисциплинарного анализа по сферам доминирования языка детей-билингвов и факторам, определяющим языковое развитие ребенка- билингва. К последним в первых трех случаях относятся неучтенные информантами факторы: общение в компьютерных играх, видеохостинг, телепередачи, эмоциональное воздействие языковых контактов со взрослыми, влияние диглоссии, детские языковые конфликты и др.
     
    Коллекции:
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2024 17 (1) [17]
    Метаданные:
    Показать полную информацию

    Связанные материалы

    Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.

    • Русский Язык как государственный язык РФ и как язык межэтнической коммуникации. 

      Карелина, В. А. (Сибирский федеральный университет, 2015-11-26)
    • 99 ФТД.1 Современный иностранный язык, базовый уровень (китайский язык) 

    • 88 Б1.В.ДВ.7.2 Деловой иностранный язык (японский язык) 

    • 87 Б1.В.ДВ.7.2 Деловой иностранный язык (китайский язык) 

    • 88 Б1.В.ДВ.7.2 Деловой иностранный язык (японский язык) 


    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Контакты | Отправить отзыв
    Theme by 
    @mire NV
     

     


    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Контакты | Отправить отзыв
    Theme by 
    @mire NV