The “Ugly Duckling” Phenomenon: Language Choice in a Bilingual Kazakh Family (to the Problem Statement)
Автор:
Suleimenova, Eleonora D.
Tuimebaev, Zhanseit K.
Aimagambetova, Malika V.
Сулейменова, Э. Д.
Туймебаев, Ж. К.
Аймагамбетова, М. М.
Дата:
2024-01Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. 2024 17(1). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2024 17(1)Аннотация:
Early Kazakh-Russian bilingualism in Kazakhstan originates from bilingual
parents, is formed wherever both languages function. Parents, integrating a child into society,
expect his involvement in the family’s linguistic behavior. However, the phenomenon of the
“Ugly Duckling” is sometimes observed when the child does not follow family language
practices. It is presented partially structured language biographies of four bilingual children
with an unexpected choice of Kazakh or Russian as the dominant language. Language
biographies were obtained through a specifically overt observation of the child’s language
development. Informants sought to make the language preferences of three children the same
with the family, in one case to change it radically. Three cases of child’s preference for the
Russian language were observed in families with the stable dominant Kazakh language.
A rare case of changing of dominant language and formation of Kazakh-Russian-English
multilingualism is described. All cases of child breaking the family language tradition have
not received a single explanation, but have revealed a number of positional issues requiring
interdisciplinary analysis on the domains of language dominance of bilingual children
and the factors determining the language development of a bilingual child. The latter in
the first three cases include factors unaccounted for by the informants: communication
in computer games, video hosting, TV programs, emotional impact of language contacts
with adults, influence of diglossia, children’s language conflicts, etc. Раннее казахско- русское двуязычие в Казахстане зарождается
от двуязычных родителей, формируется везде, где функционируют оба языка. Родители,
интегрируя ребенка в общество, ожидают причастности его к семейному языковому
поведению.
Однако иногда происходит феномен «гадкого утенка», когда ребенок не следует
семейной языковой практике.
Представлены частично структурированные языковые биографии четырех детей-
билингвов с неожиданным выбором казахского или русского языка как доминирующего.
Языковые биографии получены с помощью особого включенного наблюдения
за языковым развитием ребенка.
Информанты стремились сделать языковые предпочтения трех детей одинаковыми
с семьей, в одном – кардинально его изменить. Три случая предпочтения ребенком
русского языка наблюдались в семьях со стабильным доминирующим казахским
языком. Описан редкий случай смены доминирующего языка и формирования
казахско-русско-английского многоязычия.
Все случаи разрыва ребенком семейной языковой традиции не получили
единственного объяснения, но выявили ряд постановочных вопросов, требующих
междисциплинарного анализа по сферам доминирования языка детей-билингвов
и факторам, определяющим языковое развитие ребенка- билингва. К последним
в первых трех случаях относятся неучтенные информантами факторы: общение
в компьютерных играх, видеохостинг, телепередачи, эмоциональное воздействие
языковых контактов со взрослыми, влияние диглоссии, детские языковые конфликты
и др.
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Русский Язык как государственный язык РФ и как язык межэтнической коммуникации.
Карелина, В. А. (Сибирский федеральный университет, 2015-11-26)