Картины В. Э. Борисова-Мусатова 1898–1905 годов: философско-искусствоведческий анализ
Author:
Лещинская, Н. М.
Колесник, М.А.
Омелик, А.А.
Leshchinskaia, Natalia M.
Kolesnik, Maria A.
Omelik, Anna A.
Date:
2024-01Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. 2024 17(1). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2024 17(1)Abstract:
Рубеж XIX–XX веков – особенное время в истории российского
искусства. Для творчества В. Э. Борисова-Мусатова это значимый этап, период
расцвета его гения, время завершения поисков и осмысления своего собственного
художественного языка, выбора и сосредоточения на ключевой теме – изображении
женских персонажей, ставших знаковыми для его творчества. В статье представлен
философско-искусствоведческий анализ произведений «Автопортрет с сестрой»
1898 года и «Реквием» 1905 года. Данные работы являются репрезентантами творчества
мастера и определенными вехами на пути поисков и осмысления вопросов духовности
через визуализацию женских образов. «Автопортрет с сестрой» – это первая работа,
где появляется «мусатовская» девушка, «Реквием» – последняя The turn of the 19th – 20th centuries is a special time in the history of Russian art.
For the work of V. E. Borisov-Musatov it is a significant stage, the period of the blossoming
of his genius, the time of search and comprehension completion of his own artistic language,
the choice and focus on the key theme – the portrayal of female characters, which became
iconic for his work. The article presents a philosophical and art history analysis of the works
“Self-Portrait with Sister” in 1898 and “Requiem” in 1905. These works are representative
of the master’s creativity and certain milestones on the way of searching and comprehending
the issues of spirituality through female images visualization. “Self-Portrait with Sister”
is the first work where “Musatov’s girl” appears, “Requiem” is the last one