Universities and Local Communities: From Past to Future (Case of Tomsk, Russia)
Автор:
Medvedeva, Tatiana A.
Медведева, Т.А.
Дата:
2023-12Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. 2023 16(12). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2023 16(12)Аннотация:
In today’s constantly evolving world, universities should become not only
transmitters of knowledge, but also be more proactive in social relations system in terms
of communities to which they belong. The article analyzes the role of universities in Tomsk
(Russia, West Siberian region) in their local community. The historical method provided
tracing the genesis and transformation of interaction between universities and the Tomsk
community from the end of XIX century to the present day. On the basis of analysis of a
wide range of sources on the history of Tomsk universities, a conclusion that the leading
function of universities in their interaction with the local community since their foundation
was the cultural and educational one was reached. A detailed analysis of the forms of the
function realization and their transformation within different periods of existence of the
Russian state has been carried out in the article. The participation of local community in the
foundation of, essentially, the first university in Tomsk has been noted regarding material
and financial aid. The identification of features of the current stage of interaction between
universities and local communities required the use of sociocultural approach relevant to
the processes taking place both in Russia and globally. The study of university-community
interaction through the range of notions of “creative capital”, “social capital”, and “social
networking” has revealed a new – socially transformative – function of the university. The
essence of this function is that the university and its representatives as independent actors
become the drivers of changes in society, directing and structuring the network interaction
in the cognitive- informational, value-semantic and social- organizational aspects. In
conclusion, it is proved that the socially transformative function of universities is essential
for the self-identification of the local community members and the formulation of their key
interests. The difficulties in the implementation of this function due to the peculiarities of
the historical development of Russian society as a whole are also noted. В современном динамично развивающемся мире университеты должны
стать не только транслятором знаний, но и занять более активную позицию в системе
социальных связей сообществ, к которым они принадлежат. В статье проанализирована
роль университетов города Томска (Россия, Западно-Сибирский регион) в местном
сообществе. Используемый исторический метод позволил проследить генезис
и трансформации взаимодействия университетов и томского сообщества с конца
ХIХ века до наших дней. На основе анализа широкого круга источников по истории
томских университетов сделан вывод о том, что ведущей функцией университетов
в их взаимодействии с местным сообществом c самого момента их основания
была культурно-просветительская функция. В статье осуществлен подробный
анализ форм реализации культурно- просветительской функции университетов
и их трансформаций в различные периоды существования российского/советского
государства. Отмечено, что участие местного сообщества в становлении первого
томского университета заключалось в материальной и финансовой помощи. Выявление
особенностей современного этапа взаимодействия университетов и местного
сообщества потребовало обращения к социокультурной методологии, релевантной
процессам, происходящим как в России, так и в общемировом масштабе. Исследование
взаимодействия университетов и сообщества сквозь спектр понятий «креативный
капитал», «социальный капитал», «социальный нетворкинг» позволило зафиксировать
становление новой – социально-преобразующей – функции университета. Сущность
данной функции в том, что университет и его представители как самостоятельные
акторы становятся драйверами изменений в обществе, направляя и структурируя
сетевое взаимодействие в когнитивно-информационном, ценностно-смысловом,
социально-организационном аспектах. В заключение сделан вывод о существенной
роли социально-преобразующей функции университетов в деле самоидентификации
членов местного сообщества и формулировании их ключевых интересов. Отмечены
также сложности в реализации данной функции, обусловленные особенностями
исторического развития российского общества в целом