Перепозиционирование высокотехнологичной продукции региона на мировых рынках сбыта
Author:
Васильева, З. А.
Филимоненко, И. В.
Vasilyeva, Zoya A.
Filimonenko, Irina V.
Date:
2023-10Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2023 16 (10)Abstract:
Разрывы глобальных цепочек создания стоимости, обусловленные
сложившейся мировой экономической и политической повесткой, вызвали объективную
необходимость пересмотра подходов регионов России к формированию экспортных
стратегий и позиционированию промышленных компаний на мировых товарных
рынках. Цель исследования – предложить подход к разработке стратегического
перепозиционирования экспортной высокотехнологичной продукции региона
на мировых товарных рынках с учетом масштабов и стадии жизненного цикла
спроса, уровня технологического лидерства. В исследовании применяются методы
структурного и динамического анализа и группировок, позволяющие дифференцировать
региональных производителей высокотехнологичной продукции по масштабам
и темпам роста мирового спроса; методы стратегического перепозиционирования
видов экспортной продукции с использованием параметров по доле экспорта
высокотехнологичной продукции региона в удовлетворении мировой потребности,
позволяющие обосновать выбор вида стратегии перепозиционирования с учетом
минимизации рисков и обеспечения целевых параметров развития экономики региона.
Предложенный подход к исследованию позволяет формировать научно обоснованные
управленческие решения по выбору экспортных стратегий с учетом потенциала
технологического лидерства и оптимизации объемов высокотехнологичной продукции
региональных производителей для национальных и мировых товарных рынков The gaps in global value chains (GVCs) caused by the current global economic and political agenda have served as a reason an objective need to revise the approaches of Russian regions to the formation of export strategies and the positioning of industrial companies in the world commodity markets. The purpose of this research is to propose an approach to the development of strategic repositioning of regional export high-tech products in the world commodity markets, taking into account the scale and life cycle stage of demand and the level of technological leadership. The methods of structural and dynamic analysis and grouping are used as research methods; this makes it possible to differentiate regional manufacturers of high-tech products according to the scale and tempo of global demand growth; strategic repositioning methods of types of export products using the parameters “ the share of regional export high-tech products in meeting global demand – “the ratio of the share of high-tech products in the total regional exports to the share of high-tech products in world exports”; it allows to justify the type choice of repositioning strategy, taking into account risk minimization and ensuring the target parameters of the development of the regional economy. The mapping results of the repositioning manufacturers from the Krasnoyarsk Territory in the world commodity markets are presented on the example of export high-tech products (code of the commodity nomenclature of foreign economic activity (CNFEA) – 71). The proposed approach to the research makes it possible to form scientifically-based managerial decisions on the choice of export strategies, taking into account the potential of technological leadership and volume optimization of high-tech products from regional manufacturers for national and global commodity markets