Motivation, Interest, and Satisfaction as Driving Forces for the Students on Ski Trainings
Автор:
Khudik, Sergey V.
Bliznevskaya, Valentina S.
Khudik, Anna A.
Bliznevskiy, Aleksandr Yu.
Tarasenko, Andrey P.
Volkova, Olga G.
Tarasenko, Yulia V.
Худик, С. В.
Близневская, В. С.
Худик, А. А.
Близневский, А. Ю.
Тарасенко, А. П.
Волкова, О. Г.
Тарасенко, Ю. В.
Дата:
2023-02Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2023 16 (2)Аннотация:
The study addresses the issue of how to attract the students of non-physical specialties to ski training – a physical, health and socially significant type of activity; there is also an explanation of how such arguments in favor of such activities, increasing interest and motivation. The work contains the survey results, obtained from the second-year students (n=150): the first stage includes motivational factors in ski training – increasing a cold-resistance capacity of body (4.78±0.27), free move following the rules of safe social distance (4.65 ± 0.58), opportunity spend time in the nature, to get aesthetic pleasure (4.44 ± 0.90), opportunity to increase the aerobic capacity of the cardiovascular system through skiing (3.60 ± 1.23), when more than 90 % of the muscles are involved. Further, the main trends in improving the features and technique of ski training, which turned to be the most interesting for students, are identified: skiing at a steady pace by classical style (4.24 ± 1.23) accompanying with the desire to eliminate the technical errors – double-support sliding (143 people = 95.3 %); lack of slide (141 people = 94.0 %); poor sticks work (138 people = 92.0 %). The respondents have shown a real interest in mastering and improving the up-and-down move with different degrees (4.16 ± 0.45). The result of the study lies in defining a simple and easy-to-learn methods for improving the technique of skiing, focusing on the health improvement and dealing with the ski slopes Рассмотрена проблема привлечения студентов нефизкультурных
специальностей вузов к лыжной подготовке как физкультурно-оздоровительному
и социально значимому виду физической нагрузки. Обоснована необходимость
поиска аргументов в пользу таких занятий, повышения интереса и усиления
мотивации. Приведены результаты социологического исследования среди студентов
второго курса (n=150), где на первом этапе были определены факторы мотивации
к лыжной подготовке: усиление степени закаливания организма и устойчивость
к простудным заболеваниям (4,78±0,27), возможность свободного перемещения
с необходимостью соблюдения санитарных норм (4,65±0,58), возможность побывать
на природе в лесном массиве, получить эстетическое удовольствие от ее созерцания
(4,44±0,90), возможность без ограничения пространства повышать аэробные
возможности сердечно-сосудистой
системы организма посредством ходьбы на лыжах
(3,60±1,23), когда в работу вовлекается более 90 % мышц организма. Далее были
определены актуальные направления совершенствования специфических качеств
и технических элементов лыжной подготовки, наиболее значимые и интересные
для студентов: ходьба на лыжах в равномерном темпе традиционным классическим
стилем (4,24±1,23) с желанием устранить грубые ошибки в технике лыжного хода –
двухопорное скольжение, отмеченное у 143 чел.– 95,3 %; практически отсутствие
проката на скользящей лыже у 141 чел.– 94,0 %; очень слабое отталкивание палками
у 138 чел.– 92,0 %. Очевидную заинтересованность студенты проявили в освоении
и совершенствовании техники передвижения на спусках и подъемах разной
крутизны (4,16±0,45). Итогом исследования стало определение простых и доступных
в освоении методов совершенствования техники ходьбы на лыжах оздоровительной
направленности, преодоление подъемов и спусков на лыжных трассах