Elements of Pejorative Wordplay and Language of Enmity in the Qumran Commentary on Nahum in Historical-Religious Context
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/143767Автор:
Tantlevskij, Igor R.
Тантлевский, И. Р.
Дата:
2021Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2022 15 (5)Аннотация:
The article deals with the language of enmity and pejorative wordplay in the Qumran Commentary (Pesher) on Nahum (4QpNah = 4Q169). According to the author’s reconstruction, this sectarian work could be written in 88 B.C.E. after the defeat of the Judaean king and high priest Alexander Jannaeus’ army inflicted by the Syrian king Demetrius III Eucaerus, who was invited in Judaea by the rebellious Pharisees, near the city of Shechem: as a result, Alexander was forced to flee to the Ephraim Mountains (see: Josephus Flavius, The Jewish War, I, 95; The Jewish Antiquities, XIII, 379), in all probability to his mountain fortress Alexandrion. Taking advantage of this, the Pharisees temporarily came to power in Jerusalem – probably for some months in the same 88 B.C.E. In suppressing the rebellion, Alexander executed the Pharisees through crucifixion – hypothetically, more than once.
The author analyzes such pejorative designations and notions as the «interpreters/expounders of smooth things (slippery)» ( דורשי חלקות ), «false teaching (talmûḏ)», «Ephraim», the «House
of Peleg» attested in 4QpNah in correlation with the Pharisees, as well as the nicknames the «Furious Young Lion», the «Wicked Priest», the «Last Priest» with reference to Alexander Jannaeus. In particular, the high share of probability of the suggestion concerning the correlation of the pejorative designation דורשי חלקות («interpreters of smooth things») with the designation
דורשי הלכות , the «interpreters/expounders of the halakhoth (laws)», which was used to refer to
the teachers of the Law probably since the time of the first Tannaim (cf., e. g.: M. Nedarim, IV, 3; B. T. Betzah, 15b), allows one to assume that the latter designation was used in Judaea as a terminus technicus with reference to the Pharisees’ interpreters of the laws already in the Hellenistic period Представлен анализ языка вражды и пейоративной игры слов в кумранском Комментарии (Pesher) на книгу пророка Наума (4QpNah = 4Q169).
Согласно реконструкции автора, это произведение членов Кумранской общины могло быть написано в 88 г. до н. э. (после поражения воинства иудейского царя и первосвященника Александра Янная, нанесенного ему сирийским царем Деметрием III Эвкером, приглашенным в Иудею восставшими фарисеями, под Сихемом: в результате Александр был вынужден бежать в Эфраимитские горы, по всей вероятности, в горную крепость Александрион). Использовав данную ситуацию, фарисеи временно захватили власть в Иерусалиме – скорее всего на несколько месяцев 88 г. до н. э. В процессе подавления восстания Александр казнил фарисеев через распятие – вероятно, неоднократно.
Автор анализирует такие уничижительные обозначения и понятия в 4QpNah, как «истолкователи скользкого (гладкого)», «ложное учение» (talmûḏ)», «Эфраим», «Дом Пелега», засвидетельствованные в этом произведении в корреляции с фарисеями, а также прозвища «Яростный молодой лев», «Нечестивый священник», «Последний священник», употребляемые по отношению к Александру Яннаю. В частности, высокая доля вероятности предположения о корреляции пейоративного обозначения חלקות דורשי
(«истолкователи скользкого») с הלכות דורשי («истолкователи халахот (законов)»; оно
использовалось для обозначения учителей Закона уже во времена первых таннаев)
позволяет предположить, что последнее наименование использовалось в Иудее как
terminus technicus для обозначения фарисеев в качестве истолкователей законов уже в эллинистический период