The Mythologeme “Coronavirus” in the Modern Mass Media News in Europe and Asia
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/141255Author:
Karabulatova, Irina S.
Lagutkina, Margarita D.
Amiridou, Stefania
Карабулатова, И. С.
Лагуткина, М. Д.
Амириду, С.
Date:
2021-04Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 2021 14(4)Abstract:
The article analyzes the impact of nominations in the media discourse on the coronavirus on the public consciousness of Europe and Asia. The authors consider the historical, sociological, and psycholinguistic aspects of the use of names in texts about the coronavirus, identify the features of the impact of such texts on the reader and determine the target orientation of such texts. Hypothesis: names in news reports about coronavirus in modern news discourse in conditions of quarantine and self-isolation act as triggers that unite different strata of society, creating a hologram of a single mental space, actualizing archetypal images of the confrontation between Good and Evil. Particular attention is paid to the connection between ethno-confessional myths and ideas about the coronavirus in the public consciousness, their involvement in information wars. The methodology for the analysis of names is standard; it includes sociolinguistic, structural, and semantic analysis, evaluative, motivational, target analysis, etc. The study helps to understand linguistic universals in the transmission of psycho-emotional moods in a stressful situation in a pandemic. The article will be of interest to specialists in the field of linguistics, sociology, political science, psychology В статье анализируется влияние номинаций в медиадискурсе
на коронавирус на общественное сознание Европы и Азии. Авторы рассматривают
исторические, социологические и психолингвистические аспекты использования
имен в текстах о коронавирусе, выявляют особенности воздействия таких текстов
на читателя и определяют их целевую направленность. Гипотеза: имена в новостных
репортажах о коронавирусе в современном новостном дискурсе в условиях
карантина и самоизоляции выступают в роли триггеров, объединяющих разные слои
общества, создавая голограмму единого ментального пространства, актуализируя
архетипические образы противостояния Добра и Зла. Особое внимание уделяется
связи этноконфессиональных мифов и представлений о коронавирусе в общественном
сознании, их вовлеченности в информационные войны.
Методика анализа имен
стандартная, включает социолингвистический, структурный и семантический анализ,
оценочный, мотивационный, целевой анализ и т. д. Исследование помогает понять
языковые универсалии в передаче психоэмоциональных настроений в стрессовой
ситуации в условиях пандемии. Статья представляет интерес для специалистов
в области лингвистики, социологии, политологии, психологии