Images of Slavs in Discourse-World of Brexit
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/141254Author:
Kushneruk, Svetlana L.
Кушнерук, С. Л.
Date:
2021-04Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 2021 14(4)Abstract:
The paper focuses on the media image construal of the Slavs against the backdrop of the Brexit procedure. The objective of the author is to examine the cognitive-discursive mechanisms of representing the West, East, and South Slav national groups in the British media in the context of Britain’s withdrawal. The author employed the cognitive-discursive analysis, integrating advances of European and Russian linguistics. The term “discourse-world of Brexit” is considered to be a conceptually complex discourse-level structure, serving as a background against which the national images stand out. It is argued that images of the Slavs are organized by frames that enable media managers to negatively or neutrally evaluate members and non-members of the European Union. The media frames structuring the national images are systematized. Examples from the news on the web corpus are used to prove that images of the Slavs are discursively constrained and biased. The results might present interest for further investigation of prejudices in the media Исследуется медийная специфика дискурсивного конструирования
образов славянских народов в период освещения журналистами проблем Брексита.
Цель работы – изучение когнитивно-дискурсивных
механизмов репрезентации
западных, восточных, южных славян в британских СМИ в контексте выхода
Великобритании из Евросоюза. Используется когнитивно-дискурсивный
метод
и корпусный анализ, интегрирующие достижения европейской и российской
лингвистики. Вводится в научный оборот термин «дискурсивный мир Брексита»,
предлагается его трактовка как репрезентационной структуры. Определяется
онтологический статус репрезентационной структуры, служащей фоном, на котором
профилируются образы славян. Утверждается, что национальные образы славян
организованы фреймами, которые позволяют журналистам преимущественно
негативно или нейтрально оценивать членов и не членов Европейского союза.
Систематизируются медийные фреймы, структурирующие образы славян в каждой
национальной разновидности, обусловленной культурно-языковой
принадлежностью.
Приводятся доказательства из британского новостного интернет-корпуса,
подтверждающие, что образы славян дискурсивно ограничены и в значительной
степени идеологизированы. Полученные результаты представляют интерес для
дискурс-анализа
в аспектах изучения воспроизводства идеологии в зарубежных
средствах массовой информации, предрассудков по отношению к славянским народам,
а также национальных гетеростереотипов