Ethnogonic Texts in the Indo-European Tradition
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/141250Author:
Proskurin, Sergei G.
Proskurina, Anna V.
Проскурин, С. Г.
Проскурина, А. В.
Date:
2021-04Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 2021 14(4)Abstract:
This article examines the texts of the Indo-European tradition, which narrate about the myths of the origin of different peoples. Thus, a segment of the Anglo-Saxon runic series correlates with Tacitus’s description of the origin of the Ingaevon tribe. As a result, the parameters of the ethnically derived text are reconstructed. The parameters explain the choice of the sequence of the runes of the Anglo-Saxon futhork. The restored text testifies that the Ingaevons, who had the totem deity Ing, lived on the shores of the Ocean, and this was their homeland. Ethnogonic texts also tell about the correlation of totem and ethnonym in past eras. The German influence on the choice of the ethnonym “Rus”, determined by the alliterative connection of the name of the country with the name of Rurik’s tribe, has been explained. The “Rurikids” ethnonym itself came from the name of the Rhos tribe. Many ethnogonic texts are associated with sacrificial rituals. In this context, of interest is the name “Italia”, which takes its origin in the sacred texts of the high sacred style. The most ancient Indo-European inscription in the Lusitanian language, written in a high style and telling about the origin of the Veaminikori tribe, is analyzed. The names of sacred animals are opposed to the profane names in the Latin prayer to the god Mars. The souuitaurilia prayer bears witness to the repertoire of sacrificial texts about dairy animals. As a result, it becomes clear that the name “Italy” is derived from the name “uitulus” in a high sacred style. Thus, the thematic contours of Indo-European texts containing ethnogonic myths about the origin of peoples are revealed. The boundaries between cultures are erased, and the Indo-European prototext comes to the fore, giving impetus to the genesis of ethnonyms, the naming of totems, as well as the names of their own tribal leaders. In the end, we can conclude that the sacred names of young dairy animals are represented in the Lusitanian language. In the rite of sacrifice, the scale of high style is attested. The name “Italia” refers precisely to the solemn sacred layer of vocabulary, but already acts as the implicit name of a Latin prayer to the god Mars. The practice of giving names incorporated rules, which vary from tradition to tradition. Attention is drawn to the special nature of ethnogonic texts that shed light on the origin of peoples. Cultural boundaries can be the indicator that generates recognizable patterns that migrate from culture to culture В настоящей статье рассмотрены тексты индоевропейской традиции,
в которых повествуется о мифах происхождения народов. Так, сегмент англосаксонского
рунического ряда коррелирует с описанием Тацита о происхождении племени
ингевонов. В результате реконструируются параметры этнически производного
текста, который объясняет выбор очередности рун англосаксонского футорка.
Восстанавливаемый текст свидетельствует о том, что ингевоны, имевшие божество-тотем
Инга, проживали на берегу Океана, и это была их Родина. Этногонические тексты
также рассказывают о корреляции тотема и этнонима в минувших эпохах. Объясняется
германское влияние на выбор этнонима Русь, определяемого аллитерационной
связью названия страны с именем Рюриковичей. Сами Рюриковичи происходили
от имени племени Rhos.
Многие этногонические тексты связаны с ритуалом жертвоприношения. В этом
контексте интерес представляет имя Италия, берущее свое происхождение в текстах
жертвоприношений высокого сакрального стиля. Проанализирована древнейшая
индоевропейская надпись на лузитанском языке, написанная в высоком стиле
и повествующая о происхождении племени Веаминикори. Выбор имен сакральных
животных противопоставляется профанным именам латинской молитвы богу
Марсу. Молитва souuitaurilia свидетельствует о репертуаре жертвенных текстов,
повествующих о молочных животных. В результате становится понятным, что имя
Италия является производным от имени uitulus в высоком сакральном стиле.
Таким образом, раскрываются тематические контуры индоевропейских текстов,
содержащих этногонические мифы о происхождении народов. Границы между
культурами стираются, и на передний план выходит индоевропейский прототекст,
давший толчок генезису этнонимов, наименованию тотемов, а также имен собственных
племенных вождей