Training Economics Students for Innovative Activities
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/137753Author:
Aronov, Aleksandr M.
Rutskiy, Vladislav N.
Rutskaya, Kseniya A.
Drobyshev, Ivan A.
Аронов, А.М.
Руцкий, В.Н.
Руцкая, К.А.
Дробышев, И.А.
Date:
2020-11Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2020 13 (11)Abstract:
An objective of this study is to develop some grounds for assessing and ensuring the readiness of economics students to participate in innovative projects. Having considered the principles of innovation economics and the reflexive-activity approach to the organization of educational process, we classified the tasks set before an economist in an innovative project and developed approaches to assess relevant competences. Using the model of assessing the individual progress of school students developed by the authors, we derived a level model of an economics student’s readiness for innovative activities. We conducted a survey and collected data that manifest three types of college student attitudes towards innovative projects in different countries. The results allow us to make assumptions on the relevant differences in the national (European, Asian, Russian) higher education systems in terms of training economists for innovative activities, and to make several suggestions for professional programmes aimed to train economists to participate in innovative projects, and, in particular, in reflective-analytical gamification of education and the procedures to create a professional language for innovation teams Цель настоящего исследования — определить условия обеспечения
подготовленности студентов экономического профиля к участию в инновационных проектах. С учетом принципов инновационной экономики и рефлексивно-деятельностного
подхода к организации образовательного процесса была проведена
декомпозиция задач экономиста в инновационном проекте и выработаны подходы
к оцениванию соответствующих компетенций. На базе существенных характеристик авторской модели индивидуального прогресса школьников была разработана уровневая модель подготовленности студента-экономиста
к инновационной
деятельности. На основе анкетирования выделены три типа отношения студентов
из разных стран к участию в инновационных проектах. Полученные результаты
позволяют выдвинуть предположения о существенных различиях ряда национальных систем высшего образования (европейской, азиатской, российской) в части
подготовки экономистов к инновационной деятельности, а также сформировать
ряд требований к программированию подготовки экономистов к участию в инновационных проектах, в частности, по разработке рефлексивно-аналитической
геймификации образовательного процесса и процедурам создания профессионального
языка инновационной команды
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The Model of Innovation Development Metasystem
Batukova Louise; Bagdasaryan Naira; Belyakova Galina; Vladimirova Olga; Belyakov Sergey (SOC ROMANA PENTRU ASIGURAREA CALITATII, BUCHAREST, 2019)Different fields of science from philosophy and institutional theory to theories of management, technological development and economics explore innovative transformations - mainly in terms of technical and institutional ... -
Ценности инновационной деятельности для студентов, экспертов и предпринимателей Красноярска: желаемый идеал, надежды и реальность
Москвич, Ю.Н.; Moskvich, Yury N.; Викторук, Е.Н.; Viktoruk, Elena N. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-11)The end of the 20th century has changed the world pattern dramatically. A new division of labor has appeared as well as the need for innovative growth of many branches of economy has intensified. All these changes have ... -
Формирование модели научно-технологической и инновационной политики в субъекте Российской Федерации
Бывшев, В. И.; Byvshev, Vladimir I. (Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет, 2024-01)Переход передовых экономик к VI технологическому укладу, затянувшаяся череда глобальных политических и экономических кризисов, вызвавших беспрецедентное санкционное давление на Россию и ограничение ее к импорту высоких ... -
Innovative qualities of today's young students (as exemplified by the Siberian Federal University)
Kistova, A. V.; Pimenova, N. N.; Reznikova, K. V.; Seredkina, N. N.; Zamaraeva, Ju. S. (2015-12)This paper looks into young people’s attitudes to innovation. It goes without saying that being innovative is more than just an adaptation tool in a modern society; it is also a personal characteristic allowing one to be ... -
Innovation management as a system management tool in the modernization of the services sector
Marina, Vladimirovna Malakhovskaya; Aida, Talyatovna Petrova; Olga, Nikolaevna Vladimirova; Iradatalyatovna, Rustamova (2016-12)The formation of a new quality of services is mediated by the capacity forthe continuity of the innovation process. The need for innovation managementis caused by the blurring of the boundaries between marketing, organization, ...