The Dialogue between Theology and Science as an Open-Ended Hermeneutics of the Human Condition
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/135926Автор:
Nesteruk, Alexei V.
Нестерук, А.В.
Дата:
2020-08Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2020 13 (8)Аннотация:
This paper represents a direct continuation and development of my stance on
the sense of the dialogue between theology and science as it is seen through the eyes of
phenomenological philosophy and its extension towards theology. I further interpret the
paradoxical position of humanity in the world (being an object in the world and subject
for the world) to be the cause in the split between science and theology. Since, according
to modern philosophy, no reconciliation between two opposites in the hermeneutics of
the subject is possible, the whole issue of the facticity of human subjectivity as the sensebestowing
centre of being acquires theological dimensions, requiring new developments
in both theology and philosophy. The intended overcoming of the unknowability
of man by himself, tacitly attempted through the “reconciliation” of science and
theology (guided by a purpose to ground man in some metaphysical substance), is not
ontologically achievable, but demonstrates the working of formal purposefulness (in the
sense of Kant). Then the dialogue between theology and science can be considered as a
teleological activity without a purpose representing never-ending hermeneutics of the
human condition Эта статья о развитии представлений о смысле диалога между богословием и наукой в рамках феноменологической философии и ее богословского
расширения, предпринятого автором в ранних работах. Автор отстаивает мнение,
что причиной напряженности во взгляде на природу реальности в науке и богословии служит парадоксальное положение человека во Вселенной, являющегося,
с одной стороны, объектом мира, а с другой стороны, его субъектом, т. е. артикулирующим сознанием. Поскольку, согласно современной философии, устранение
двойственного
положения в герменевтике субъекта невозможно, проблема фактичности человеческой субъективности как смыслообразующего центра мира приобретает богословское измерение, требующее развитие как богословия, так и философии. Показано, что желаемое преодоление непознаваемости человека самим собою
(выраженной в указанном выше парадоксе), неявно подразумеваемое в попытках
“объединения” науки и богословия, невозможно онтологически, но как таковое демонстрирует работу формальной целесообразности (в смысле Канта) в человеческом сознании. Отсюда вывод: диалог между богословием и наукой представляет
собой целесообразную активность сознания без достижения материальной цели
и тем самым вносит вклад в бесконечную герменевтику человеческого состояния