Woman’s Status in the Kalmyk and Buryat Buddhist Tradition: History and the Current State
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/135532Автор:
Ulanov, Mergen S.
Badmaev, Valeriy N.
Radionov, Andrey V.
Уланов, М.С.
Бадмаев, В.Н.
Радионов, А.В.
Дата:
2020-07Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2020 13 (7)Аннотация:
The article deals with the problem of the woman’ status in the history of
Buddhism of the Mongol-speaking peoples of Russia, such as the Kalmyks and the
Buryats. Special attention is paid to the female clergy issue in the religious history of
these indigenous groups. The authors note that with the spread of Buddhism, women in
Buryatia and Kalmykia acquired a higher social and religious status, which is enshrined
in legal documents. At the same time, in the traditional Kalmyk and Buryat society a
woman was generally excluded from active social life and could not make a career in the
religious sphere.
In the 20th century, the position of Kalmyk and Buryat women in the society underwent
significant societal changes. The Soviet state sought to involve the women of Kalmykia
and Buryatia into building a new society, actively fighting against the Buddhist religion
and conducting the nation-wide atheistic propaganda. All these contributed to the
significant decrease in the religiosity of the population in these regions, including its
female part.
Today, the position of women in the religious life of Kalmykia and Buryatia is characterized
as ambivalent. On one hand, in traditional Buddhist organizations women can only occupy
the positions of worshipers, secular employees, or perform certain religious duties during
rites. On the other hand, the women’s role in the laity is more significant. They take
an active part in the life of Buddhist communities and organizations, study Buddhist
philosophy and medicine. Buddhist activists in modern Buddhist communities in these
regions of Russia make a great contribution to the revival of Buddhism. Even though the
majority of the Buddhist clergy is made up by men, these are women who constitute the
majority of lay practitioners both in Kalmykia and Buryatia В статье рассматривается проблема статуса женщины в истории
буддизма у монголоязычных народов России: калмыков и бурят. Особое внимание
уделено вопросу женского духовенства в религиозной истории данных народов.
Авторы отмечают, что с распространением буддизма женщины в Бурятии и
Калмыкии приобрели более высокий социальный и религиозный статус, который
закреплялся в юридических документах. При этом женщина в традиционном
калмыцком и бурятском обществе в целом исключалась из активной общественной
деятельности и не могла сделать карьеру в религиозной сфере.
В ХХ веке положение калмыцких и бурятских женщин в социуме претерпело
значительные изменения. Советское государство стремилось привлечь женщин
Калмыкии и Бурятии к построению нового общества, активно борясь с буддийской
религией и проводя атеистическую пропаганду. Все это способствовало тому, что
религиозность населения в данных регионах, в том числе и его женской части,
значительно снизилась.
Сегодня положение женщин в религиозной жизни Калмыкии и Бурятии двойственно.
С одной стороны, в традиционных буддийских церковных организациях женщины
могут занимать лишь позиции прихожанок, светских сотрудников, а также
осуществлять вспомогательные культовые действия при проведении некоторых
обрядов. С другой стороны, в объединениях мирян их роль более значима.
Женщины принимают самое активное участие в деятельности буддийских общин
и организаций, изучают буддийскую философию и медицину. Деятельность
буддийских активисток в современных буддийских сообществах данных регионов
России способствует возрождению здесь буддизма. Несмотря на то что мужчины
составляют основную массу буддийского духовенства, большинство активно
практикующих верующих-мирян в Калмыкии и Бурятии составляют именно
женщины