Показать сокращенную информацию

Parfentieva, Natalia V.en
Parfentiev, Nikolai P.en
Парфентьева, Н.В.ru_RU
Парфентьев, Н.П.ru_RU
2020-06-30T10:21:51Z
2020-06-30T10:21:51Z
2020-06
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/135369
The Stroganovs, known in the 16th–17th centuries as merchants, industrialists and landowners, left a deep mark in the history of not only the economy, but also of the culture of Russia. There is the vast scientific literature covering various aspects of the family members’ life, but their ktitor (founder and donator of church building) and art patronage activities of that time were not specifically studied. Only certain aspects were considered in the context of scientific searches in the field of art history. The authors of the article show that primarily the ktitor activity of the Stroganovs was consisted in the construction of numerous parish churches at their own expense during the development of the vast Ural-Pomor lands. This activity acquires great spiritual and cultural significance with the construction of magnificent stone Cathedrals (Sol’vychegodsk, Nizhny Novgorod, etc.), especially the family Blagoveshchensky (Annunciation) Cathedral (1560-1584) in Sol’vychegodsk, in which even a ktitor’s place was arranged. Concerns about providing the churches with everything necessary led to the foundation by the Stroganovs icon painting and book-writing workshops, decorative needlework and silver jewellery making, and the support of the Usol’e (Stroganov) masters of chanting. With a certain degree of conventionality for that time, the Stroganovs can be called not only ktitors, but also patrons of the arts. The theme of patronage of art and culture development by individuals in certain historical periods is often found in world science, but as a rule, on the examples of the Modern Age period. A few works are known about medieval patronage (about European rulers mainly). Therefore, the presented work highlighting the rare theme of patronage in Russia in the late Middle Ages complements the data of this issue at the world level. Thus, the purpose of the researching is to present in a generalized form the phenomenon of the flourishing of arts in the Stroganovs’ possessions precisely in the context of the formation and development of their activity as founders and donators of church building and art patrons in the 16th–17th centuries. This multifaceted activity is interpreted as the basis for the development of arts in the period under review. On the basis of the available scientific data, including one belonging to the authors, as well as with the involvement of new materials, a generalizing analysis of Stroganov masters’ works of art is also presented. The most significant scientific approaches are the complexity and interdisciplinary of the study. The results of solving the posed issue complement the modern scientific knowledge about the ways of development of art and ecclesiastical culture of Russiaen
Род Строгановых, известных в XVI–XVII вв. промышленников и землевладельцев-вотчинников, оставил глубочайший след в истории развития не только экономики, но и культуры России. При наличии обширной научной литературы, освещающей различные стороны жизни и деятельности этого рода, их ктиторская и меценатская деятельность того времени специально не изучалась. Рассматривались лишь отдельные аспекты ее проявления в контексте научных поисков в области искусствознания. Ктиторская деятельность вотчинников проявлялась прежде всего в строительстве на средства Строгановых многочисленных приходских церквей в ходе освоения обширных урало-поморских земель. Огромное духовно-культурное значение эта деятельность приобретает с возведением ими великолепных соборов (Сольвычегодск, Нижний Новгород и др.), в особенности домового сольвычегодского Благовещенского собора (1560–1584), в котором было устроено даже ктиторское место. Заботы об обеспечении храмов всем необходимым привели к основанию Строгановыми деятельности иконописной и книгописной мастерских, производству лицевого шитья и художественного серебра, поддержке творчества мастеров «усольского мастеропения». С некоторой долей условности для той эпохи можно назвать Строгановых не только ктиторами, но и меценатами, покровителями искусств. Тема покровительства отдельными личностями развития искусства и культуры в те или иные исторические периоды достаточно часто встречается в мировой науке, но, как правило, на примере Нового времени. О средневековом меценатстве (главным образом европейских правителей) известны немногочисленные труды. Поэтому публикуемый труд освещает редкую для Руси проблему меценатства в эпоху Позднего Средневековья и дополняет разработку данной проблематики на мировом уровне. Таким образом, цель статьи – представить в обобщенном виде феномен расцвета искусств в строгановских владениях именно в контексте становления и развития ктиторской и меценатской деятельности знаменитых предпринимателей. Эта многогранная деятельность осмысливается как основа для развития искусств в исследуемую эпоху. На основе имеющихся научных данных, в том числе принадлежащих авторам, и с привлечением новых материалов представлен также обобщающий анализ произведений строгановского искусства. Одним из значимых научных подходов является комплексность и междисциплинарность исследования. Результаты решения поставленной проблемы дополняют современные научные представления о путях развития искусства и духовной культуры Россииru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
Russian culture and art of the 16th–17th centuriesen
clan of the Stroganovsen
ktitoren
patronage activitiesen
outstanding works of art and architectureen
late Russian Middle Agesen
Русская культура XVI-XVII вв.ru_RU
род Строгановыхru_RU
ктиторская и меценатская деятельностьru_RU
выдающиеся произведения искусства и архитектурыru_RU
The Development of Arts in the Context of the Stroganovs’ Activity as Ktitors and Art Patrons in the 16th-17th Centuriesen
Развитие искусств в контексте ктиторской и меценатской деятельности Строгановых в XVI–XVII вв.ru_RU
Journal Articleen
Parfentieva, Natalia V.: South Ural State University Chelyabinsk, Russian Federationen
Parfentiev, Nikolai P.: South Ural State University Chelyabinsk, Russian Federation; parfentevnp@susu.ruen
Парфентьева, Н.В.: Южно-Уральский государственный университет Российская Федерация, Челябинскru_RU
Парфентьев, Н.П.: Южно-Уральский государственный университет Российская Федерация, Челябинскru_RU
924–944ru_RU
10.17516/1997-1370-0616
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2020 13 (6)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию