Communicative Restrictions in Chinese Academic Discourse
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/135160Author:
Burmakina, Natalia G.
Detinko, Iuliia I.
Nagibina, Irina G.
Popova, Iana V.
Бурмакина, Н.Г.
Детинко, Ю.И.
Нагибина, И.Г.
Попова, Я.В.
Date:
2020-03Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2020 13 (3)Abstract:
The article is devoted to the study of communicative restrictions (taboo) in the academic space of the People’s Republic of China. Taboo in Chinese linguistic culture is based on the dominant principle of Chinese ideology – the principle of “saving of face” (face-saving), which allows people to effectively build harmonious relations in the academic community. The aim of the study is to identify the specifics of communicative restrictions in formal and informal academic communication within the framework of asymmetric, unequal, relations (“teacher – student”, “research supervisor – student”) and symmetrical, equal, relations (“teacher – teacher”, “student – student”). With the help of ethnographic, descriptive, and contextual analysis methods, the authors identify and present seven most relevant topics of taboo functioning in the process of formal and informal academic interaction. The results of the study can be used in theoretical and practical courses on communicative linguistics, discursive linguistics and discourse analysis, pragmalinguistics and intercultural communication. In addition, the work may be useful in developing cross-cultural trainings in the framework of interaction with China on academic mobility programs Статья посвящена функционированию коммуникативных ограничений
(табу) в академическом пространстве Китайской Народной Республики. В основе
табуирования в китайской лингвокультуре лежит главенствующий принцип
китайской идеологии – принцип «сохранения лица», который позволяет эффективно
выстраивать гармоничные отношения в китайском академическом сообществе.
Целью исследования стало выявление специфики актуализации коммуникативных
ограничений в формальном и неформальном академическом общении в рамках
несимметричных, неравных отношений («преподаватель – студент», «научный
руководитель – студент») и симметричных, равных отношений («преподаватель –
преподаватель», «студент – студент»). Для выполнения поставленных задач
авторы использовали этнографический и описательный методы, а также метод
контекстуального анализа. В результате исследования выделены семь наиболее
актуальных тем функционирования табу в процессе формального и неформального
взаимодействия субъектов академической коммуникации. Полученные
результаты могут быть использованы в теоретических и практических курсах по
коммуникативной лингвистике, дискурсивной лингвистике и дискурс-анализу,
прагмалингвистике и межкультурной коммуникации. Кроме того, работа может быть
полезной при разработке кросс-культурных тренингов в рамках взаимодействия с
Китаем по программам академической мобильности