The Method of Clarification and the Figurative Language
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/13307Author:
Nikitin, Sergey A.
Никитин, С.А.
Date:
2014-08Abstract:
The article is devoted to the relations between the phenomenology and the rhetoric. Edmund
Husserl some hundred years ago explored, described, and then used in his eidetic phenomenology
the noteworthy ability of every author to create the imaginary objects by the ordinary words. Today
we try to find out in the classical texts by Husserl the useful hint on where is the best way or method
to pass through the words and to recover the possibility to see clear. Consequently, the aim of
this article is to define and to describe the possible paths through the illusions of the so-called
direct speech to the insight of the idea as it is. As long as the subject matter of the paper is the
very transformative process that transmutes the existing words into the non-existing images, we
must make a conclusion in a form of the choice. This choice is predetermined by own Husserl’s
description of the so-called «free variations in phantasy». We consider these variations to be the
rhetorical resistance to the ordinary words, a kind of rubber that layer-by-layer moves forced or
erased metaphors away Статья посвящена отношениям феноменологии и риторики. Эдмунд Гуссерль приблизительно
сто лет тому назад исследовал, описал, а затем использовал в эйдетической феноменологии
примечательную способность каждого автора создавать воображаемые объекты при помощи
обычных слов. Сегодня мы стремимся отыскать в классических текстах Гуссерля намек на
то, каков лучший путь или метод прохождения сквозь слова и обретения возможности видеть
ясно. Следовательно, цель этой статьи в том, чтобы определить и описать возможные пути
сквозь иллюзию так называемой прямой речи к пониманию идеи. Поскольку предмет статьи –
легко преобразующийся процесс преобразования присутствующих слов в отсутствующие
изображения, она приводит к выводу в форме выбора. Этот выбор предсказан предложенным
еще Гуссерлем описанием так называемых свободных вариаций в фантазии. Мы полагаем, что
эти вариации будут риторическим сопротивлением обычным словам, своего рода ластиком,
который слой за слоем стирает метафоры