Special Phraseology in Business English Vocabulary: Forms and Functions
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/132450Автор:
Nazarova, Tamara B.
Назарова, Т.Б.
Дата:
2019Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2022 15 (12)Аннотация:
The main focus of the article is a stratum within Business English vocabulary known as special phraseology and noted for the underlying fusion of terminological and metaphorical properties. The use of authentic samples of business discourse and the application of the corpora-based, descriptive, lexicographic, functional and quantitative methods allowed to uncover and present the systemic-structural, cognitive and functional characteristics of the stratum under analysis. The results of the study lead to a better understanding of the nature, scope, variety and functions of special phraseology
as a low-frequency but dynamic and open-ended stratum of Business English vocabulary. As based on the material assembled and examined in the article, the list of the functional layers within Business English vocabulary has been expanded and therefore comprises
15 lexical, lexical-phraseological and terminological strata В статье рассматривается одна из страт в словарном составе английского
языка делового общения, именуемая специальной фразеологией и привлекающая
особое внимание специалистов-исследователей вследствие неразрывной связи терминологических и метафорических свойств. Использование разнообразного
аутентичного материала и применение сочетания таких методов, как корпусный,
описательный, лексикографический, функциональный и квантитативный, позволили выявить и обобщить с научно-теоретической и практической точек зрения основополагающие системно-структурные, когнитивные и функциональные
особенности этого пласта в лексике бизнес-английского. С опорой на образцы
современного речеупотребления перечень функциональных страт в словарном
составе делового английского был расширен и дополнен еще одной стратой,
что делает вполне обоснованным утверждение о том, что в деловом общении
на современном английском языке задействовано не менее 15 лексических
и терминологических пластов