Author | Borgoiakova, Tamara G. | en |
Author | Guseinova, Aurika V. | en |
Author | Боргоякова, Т. Г. | ru_RU |
Author | Гусейнова, А. В. | ru_RU |
Accessioned Date | 2019-10-30T09:45:01Z | |
Available Date | 2019-10-30T09:45:01Z | |
Issued Date | 2019-10 | |
URI (for links/citations) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/126879 | |
Abstract | The paper deals with interface of macro- and micro-language policies in the language education of the southern Siberian republics of Tuvan and Khakassia, which includes Russian, foreign languages and indigenous languages, Tuvan and Khakass, which have the status of republican official languages. A comparative study of non-linguistic educational programs at various levels in Khakass State University and Tuva State University made it possible to evaluate the linguistic “weight” of undergraduate curricula and reveal a more obvious linguistic orientation in Tuvan State University. The undisputed leader among the foreign languages studied at two universities is English, German is the second. Sociolinguistic surveys of students of different ethnicity allowed establishing the levels of self-assessment of their language competence in foreign and native languages. Almost a third of respondents rate the quality of foreign language skills as unsatisfactory, which is associated with low level of school language education and minimal prospects for studying and working abroad. Self-assessment of the level of proficiency in ethnic languages is significantly higher — with only 18 % of Khakass respondents not speaking their native language. However, the Tuvinian and Khakass languages included in the Atlas of Endangered Languages of UNESCO are practically not represented in the programs of university non-linguistic education. The introduction of mandatory USE in Russian and foreign languages, became a new challenge and threat to republican state languages and strengthens the role of micro-language planning and its agents at different levels | en |
Abstract | В статье рассматриваются особенности макро- и микроязыковой политики в языковом образовании южносибирских республик Тыва и Хакасия, которое включает
русский, иностранные, а также языки коренных народов — тувинский и хакасский,
имеющие статус республиканских государственных языков. Сравнительное изучение
неязыковых образовательных программ различного уровня в Хакасском государственном университете и Тувинском государственном университете позволило оценить
лингвистический «вес» учебных программ бакалавриата и выявить более очевидную
лингвистическую направленность в Тувинском государственном университете. Безусловным лидером среди иностранных языков, изучаемых в двух университетах, является английский, на втором месте — немецкий. Социолингвистические опросы
студентов разной этнической принадлежности позволили установить уровни самооценки их языковой компетенции на иностранных и родных языках. Почти треть респондентов
оценивают качество владения иностранными языками как неудовлетворительное, что связано со слабой школьной языковой подготовкой и минимальными
перспективами учебы и трудоустройства за рубежом. Самооценка уровня владения
этническими языками существенно выше — только 18 % хакасских респондентов
не владеют родным языком. Однако тувинский и хакасский языки, включенные в Атлас
исчезающих языков ЮНЕСКО, практически не представлены в программах университетского нелингвистического образования. Введение обязательного ЕГЭ по русскому
и иностранным языкам оказывает негативное влияние на позиции республиканских
государственных языков, что усиливает роль языкового планирования и его субъектов
на микроуровне | ru_RU |
Language | en | en |
Publisher | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University | en |
Subject | language planning | en |
Subject | language policy | en |
Subject | language education | en |
Subject | Tyva | en |
Subject | Khakassia | en |
Subject | языковое планирование | ru_RU |
Subject | языковая политика | ru_RU |
Subject | языковое образование | ru_RU |
Subject | Тыва | ru_RU |
Subject | Хакасия | ru_RU |
Title | Language Policy in University Education: the Case of Khakassia and Tyva | en |
Alternative Title | Языковая политика в сфере университетского образования Хакасии и Тувы | ru_RU |
Type | Journal Article | en |
Contacts | Borgoiakova, Tamara G.: Katanov Khakass State University 90 Lenin Str., Abakan, 655017, Russia; tamarabee@mail.ru; ORCID: 0000–0001–9958–9086 | en |
Contacts | Guseinova, Aurika V.: Katanov Khakass State University 90 Lenin Str., Abakan, 655017, Russia; ORCID: 0000–0001–9708–114X | en |
Contacts | Боргоякова, Т. Г.: Хакасский государственный университет имени Н. Ф. Катанова Россия, 655017, Абакан, ул. Ленина 90 | ru_RU |
Contacts | Гусейнова, А. В.: Хакасский государственный университет имени Н. Ф. Катанова Россия, 655017, Абакан, ул. Ленина 90 | ru_RU |
Pages | 1796–1818 | ru_RU |
DOI | 10.17516/1997–1370–0489 | |
Journal Name | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (10) | en |