University Teacher Professional Development and Assessment on the Basis of E-portfolio Method
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/1129Author:
Smolyaninova, Olga G.
Glukhikh, Ruslan S.
О.Г.Смолянинова
Р.С.Глухих
Date:
2009-11Abstract:
In conditions of Russian higher education system modernization it is very important to use new
objective technologies in university teaching staff assessment scheme. It is connected with the direct
higher education quality dependence on the education resources. Teacher e-portfolio will allow to
make an electronic folder of scientific and teaching professorships achievements, to include not only
university administration but also professional community in assessment scheme, to make teacher
assessment procedure open and objective. We consider approaches to modern university teacher
activity assessment scheme directed to professional development and career planning. The base of
assessment scheme perfection is a personal teacher electronic portfolio which shows his achievements
to wide professional community and it is a professional development and career planning tool, also it
gives an opportunity to university administration to assess activity and success evolution of a certain
worker on the basis of various objective data. By means of electronic portfolio data it can provide
development monitoring of teachers and departments, and make activity correction. University
administration can use teacher e-portfolio monitoring results for objectification and assessment of
artifacts in stimulating bonuses and motivation system. The results stated in the paper have been
presented and discussed at projective seminar by grant IREX UASP № FY09-UASP-Smolyaninova-
09 in July 2009, which was passed under Institute of Education, Psychology and Sociology of SFU in
Krasnoyarsk. В условиях модернизации системы высшего образования в России очень важно применять новые объективные технологии в схеме аттестации университетского преподавательского состава. Это связанно с прямой зависимостью качества высшего образования от образовательных ресурсов. Преподавательское электронное портфолио (e-portfolio) позволит создать электронную папку научных и преподавательских достижений, и даст возможность включиться в схему аттестации не только университетской администрации, но и профессиональному сообществу, сделает процедуру аттестации педагога открытой и объективной. В статье мы рассматриваем разные подходы к схеме аттестации деятельности педагога в современном университете, направленные на профессиональное развитие и карьерный рост. Основой для совершенствования аттестационной схемы взято персональное e-portfolio преподавателя, которое демонстрирует его достижения широкому кругу профессионалов и является инструментом профессионального развития и карьерного роста, так же оно даст возможность руководству университета оценить деятельность и достижения конкретного сотрудника на основе разнообразных объективных данных. При помощи информации из e-portfolio, станет возможным проводить мониторинг достижений преподавателей и департаментов и корректировать их деятельность. Администрация университета сможет использовать результаты мониторинга преподавательского e-portfolio для объективизации и аттестации артефактов при начислении стимулирующих бонусов и создании мотивирующих систем. Результаты, опубликованные в данной статье, были представлены и обсуждены на проекционном семинаре по гранту IREX USAP №FY09-USAP-Smolyaninova-09 в июле 2009, который проходил в Институте образования, психологии и социологии СФУ в г. Красноярске.