Author | Menshikov, Leonid A. | en |
Author | Меньшиков, Леонид А. | ru_RU |
Accessioned Date | 2019-06-19T03:37:13Z | |
Available Date | 2019-06-19T03:37:13Z | |
Issued Date | 2019-06 | |
URI (for links/citations) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/110390 | |
Abstract | Postmodernism has left a significant number of strategies to imitate art. They all rely on the game, offering to “play art”. The way of existing in Postmodernism in the form of the game is possible due to the broad interpretation of the concept of the “game” in modern aesthetics. The game principle in the works of Baudrillard, Lyotard, Debord and Gadamer is absolutised as the basis of the social interactions within which art is created. The methodology of the postmodern games is worked out and at the same time turns into arbitrariness in science, everyday life and social life, depriving them of certainty and consistency, making the principle of process the most important quality of any activity, including artistic one. In the postmodern game, hyperreal, carnival and marginal features are outlined. It is the basis of imitation, combinatorics, pastiche and intertextuality as the text production strategy. As a result, a playing text appears, erasing any differences and hierarchies. The game appropriates the place of the sacred and parodying, declining and desecration become the leading forms of creativity. The game turns into a masquerade, acquiring performative-spectacular
forms, performing the function of returning the past to the present, preserving the lost tradition. The game within the cultural framework defined the field of the unserious. The game that has swallowed up culture, deprives it of its seriousness, puts it beyond morality, making evil and death a thing of the past. The game allows Postmodernism to overcome the finality of art. Within the framework of the total playful nature of Postmodernism, the new avant-garde
technologies of irony, nihilism, labyrinth, chaos, creativity, authorship, and representation are filled with new content | en |
Abstract | Постмодерн оставил значительное число стратегий имитации искусства. Все они опираются
на игру, предлагая «играть в искусство». Такой способ существования в постмодернизме
возможен благодаря расширенному толкованию этого понятия в современной
эстетике. Игровой принцип в работах Бодрийяра, Лиотара, Дебора, Гадамера абсолютизируется как основа социальных взаимодействий, где творится, в том числе, и искусство. Методология постмодернистских игр вырабатывается и вместе с тем обращается
в произвольность в науке, бытовой и социальной жизни, лишая их определенности
и постоянства, возводя принцип процессуальности в важнейшее качество любой, в том числе художественной, деятельности. В постмодернистской игре обнаруживаются
черты гиперреальности, карнавальности, маргинальности. Она лежит в основе имитации, комбинаторики, пастиша, интертекстуальности как стратегий производства
текста. В результате возникает текст, стирающий любые отличия и иерархии. Игровое узурпирует место сакрального, ведущими формами творчества становятся пародирование, снижение и поругание. Игра превращается в маскарад, приобретая перформативно-спектакулярные
формы, выполняя функцию возвращения прошлого в настоящее, сохранения утраченной традиции. В рамках культуры она определяла поле несерьезного, а, поглотив культуру, лишает ее серьезности, ставит вне морали, делает зло и смерть достоянием прошлого. Игра позволяет постмодерну преодолеть финальность
искусства. В тотальном игровом характере постмодерна приобретают новую актуальность и наполняются новым содержанием привычные авангардные технологии иронии, нигилизма, лабиринта, хаоса, творчества, авторства, репрезентации | ru_RU |
Language | en | en |
Publisher | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University | en |
Subject | game | en |
Subject | Postmodernism | en |
Subject | irony | en |
Subject | art | en |
Subject | creativity | en |
Subject | imitation | en |
Subject | parody | en |
Subject | carnival | en |
Subject | marginality | en |
Subject | art strategies | en |
Subject | игра | ru_RU |
Subject | постмодерн | ru_RU |
Subject | ирония | ru_RU |
Subject | искусство | ru_RU |
Subject | творчество | ru_RU |
Subject | имитация | ru_RU |
Subject | пародия | ru_RU |
Subject | карнавал | ru_RU |
Subject | маргинальность | ru_RU |
Subject | творческие стратегии | ru_RU |
Title | Ironic Strategies of Postmodern Art Games | en |
Alternative Title | Иронические стратегии постмодернистских игр в искусствo | ru_RU |
Type | Journal Article | en |
Contacts | Menshikov, Leonid A.: Saint-Petersburg State Rimsky-Korsakov Conservatory 3 Teatralnaya square, St. Petersburg, 190000, Russia; lmensch@mail.ru | en |
Contacts | Меньшиков, Леонид А.: Санкт-Петербургская государственная консерватория имени Н. А. Римского-Корсакова Россия, 190000, Санкт-Петербург, Театральная площадь, 3 | ru_RU |
Pages | 1174–1190 | |
DOI | 10.17516/1997–1370–0199 | |
Journal Name | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (6) | en |