Principles and Opportunities of the Study of Pictorial Heritage in the Practice of Choreographic Education
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/109235Author:
Portnova, Тatiana V.
Портнова, Т.В.
Date:
2018-12Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2018 11 (12)Abstract:
The article is dedicated to an underdeveloped, but highly relevant aspect of work of museums, first of all the theatrical ones, namely keeping, studying and promoting the works associated with choreographic heritage. The objective of the article is to analyse the artistic and aesthetic features of museum exhibits dedicated to dance, their specific features in the context of methods of their study by undergraduates of choreographic faculties, as well as their attribution to artistic culture. An analytical approach to understanding of a theatrical exposition and a ballet exhibit in the context of modern conceptual methods of its study is chosen as a methodological basis. The artistic and aesthetic potential of material and visual exhibits related to the ballet theatre is revealed. All the figurative and metaphoric world of dance involved in a particular exhibition project is considered from the standpoint of the main carrier of a theatrical idea at the level of its perception by a master of a theatrical university as a potential researcher. The material is structured in accordance with the main concepts of the article analysing the aspects of studying choreographic heritage in museum collections, the methodology of studying museum items in theatrical expositions, the role of museum pedagogy in the prospects for studying choreographic heritage. The proposed aspects of considering the monuments of choreographic heritage in the museum environment brings this problem to a qualitatively new level of conceptuality, justifies the possibility of separating the theory of their study into an independent scientific field that integrates into the modern theatrical museum studies as a new direction of interdisciplinary knowledge and is developed by means of various humanities Статья посвящена недостаточно развитым, но весьма актуальным аспектам работы музеев, прежде всего театральным, а именно сохранению, изучению и продвижению произведений, связанных с хореографическим наследием. Цель работы состоит в том, чтобы проанализировать художественные и эстетические особенности
музейных экспонатов, посвященных танцу, специфические особенности в контексте
методов их изучения студентами хореографических факультетов, а также их атрибуцию художественной культуры. В качестве методологической основы выбирается
аналитический подход к пониманию театральной и балетной экспозиций в контексте
современных концептуальных методов их изучения. Выявлен художественный и эстетический потенциал материальных и визуальных экспонатов, связанных с театром
балета. Весь образный и метафорический мир танца, участвующий в конкретном выставочном проекте, рассматривается с точки зрения главного носителя театральной идеи на уровне его восприятия магистром театрального университета как потенциального исследователя. Материал структурирован в соответствии с основной
концепцией статьи, что позволяет проанализировать аспекты изучения хореографического наследия в музейных собраниях, методологию изучения музейных предметов
в театральных экспозициях, роль музейной педагогики в перспективах изучения хореографического наследия. Предлагаемые аспекты рассмотрения памятников хореографического наследия в музейной среде выносят эту проблему на качественно новый
уровень концептуальности, оправдывают возможность отделения теории их изучения от самостоятельной научной области, которая интегрируется в современные
театральные музеи как новое направление междисциплинарных знаний и рассматривается в рамках различных гуманитарных наук